Dette var helt nytt for meg.
Jeg har nok ikke så mye kalk i vannet, men jeg har til gjengjeld
smårollinger i hus som tømmer lommene for grus før de setter seg på toalettet.
Til tider har jeg hørt litt hylelyder fra pumpen, så det blir nok
en runde med oppskriften til
@Arne hos oss også ved neste hyttebesøk.
Legger ved noen PDF'er som jeg fikk tilsendt fra den lokale installatøren av Jets etter overtakelse.
Mye fin info å finne der også.
Jeg fant følgende om rengjøring av Jets på nettsidene til produsenten:
Rengjøringsløsninger
Merk: Med avløpsvannskilder menes toaletter, urinaler, huktoaletter, interface-tanker osv.
Ved vedlikehold av vakuumrørsystemer er det visse faktorer som særlig må tas hensyn til. Det anbefales at man bruker Jets Descale Gel i begynnelsen, og at man deretter fortsetter med Jets Descale Gel og Jets Toilet Clean. Dette bidrar til at man unngår mineralavsetninger. Graden av slik beleggdannelse avhenger av temperatur og vannets innhold av kalsium og andre mineraler. Avsetningene danner et tykt, hardt lag på innsiden av kloakkrørene. Slike kalkavsetninger hindrer fri flyt av avløpsvann, gjør vakuumet mindre effektivt og fører til slutt til at gjennomstrømningen i rørene blokkeres helt.
Jets Descale Gel
Jets Descale Gel er et miljøvennlig og ekstra kraftig middel for fjerning av mineralavsetninger og tørrstoffansamlinger i vakuumrør og avløpsvannskildesystemer. Gelens egenskaper gir lengre kontakttid og effektiv fordeling i rørene i vakuumsystemet. Dette kraftige produktet forhindrer kalkavsetninger i vakuumrør, lagringstanker og komponenter, og sørger for at avløpsvannet strømmer fritt. Jets® Descale Gel kan også brukes direkte på kalkavsetninger i porselensskåler for lokal rengjøring og kan trygt brukes på rustfritt stål, akrylplast og maling av god kvalitet.
Jets Descale tilfredsstiller de strengeste miljø- og sikkerhetskravene. Produktet kan trygt slippes rett ut i eksisterende kloakksystemer. Det er viktig å følge lokale, nasjonale og internasjonale regler for utslipp, både på land og til sjøs.
Jets Toilet Clean Plus
Jets Toilet Clean Plus kan brukes til regelmessig rengjøring av enhver avløpsvannskilde og alt standard baderomsutstyr. Produktet er gelbasert, og er derfor i kontakt med kalkavsetningene i avløpsvannskilden i lengre tid. Rengjøring, avkalking og desinfisering kan dermed skje i én enkel operasjon. Etter at man har hatt i gelen, spyles avløpsvannskilden på vanlig måte. Da blir eventuelle kalkavsetninger løst opp, og man unngår opphopninger i systemet. En (1) liter Jets Toilet Clean Plus er nok til å rengjøre en toalett-/urinalskål ca. 70–100 ganger, avhengig av hvor mye rengjøring som trengs. For best resultat bør Jets Toilet Clean Plus påføresmed en spruteflaske.
Dosering
Jets Descale Gel kan brukes ved enten å påføre den direkte i hver horisontal hovedgren via en automatisk doseringsenhet, eller direkte på avløpsvannskilden. Hvis en automatisk doseringsenhet brukes til dosering, bør den installeres på enden av hovedstammen. Se det produktspesifikke databladet for mer informasjon om bruken.
Fordeler ved å bruke Jets Descale Gel og Toilet Clean Plus
● Ved å bruke produktene regelmessig sparer man tid og penger til vedlikehold.
● Unngå kostbare tilstoppinger og utskiftninger av rør som følge av mineralavsetninger.
● Et unikt biologisk produkt som er sikkert og effektivt.
● Korroderer ikke metall, skader ikke PEH-rør og løser ikke opp pakninger.
● Sikkert på rustfritt stål, akrylplast og maling av god kvalitet.
● Skånsomt mot brukere, rør og miljøet.
● Ikke noe behov for høyt trykk eller kraftige kjemikalier.
● Inneholder inhibitorer som forebygger skade på systemet.
● Ikke-brennbart.
Antiskummingsmiddel
Jets tilbyr også et antiskummingsmiddel som bidrar til å redusere skummingen i vakuumrørsystemer der det transporteres store mengder såpevann.