Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

HyttUlf

Sersjant
23 Feb 2025
24
3
Vi har Jets vakuumtoalett på hytta.
Jets FLexi komplett 230v med biotank kjøpt hos Tempe VVS.

Oppsettet er slik:
Vi har modellen for innlagt vann og strøm.
Jobben gjøres på en Jets Jade vegghengt toalett som er festet i en Jets toalettramme.
Vacuumator Ultima 230V AC pumper til en Jets bio tank.

Dette har fungert perfekt og helt smertefritt i 5 år.

Nå plutselig, denne helgen, har vacuumarator pumpen laget skrapelyd og den sliter med å "starte opp".
De gangene den sliter med å starte opp utløses en termosikring og det kommer en feilmelding.
Etter en liten resett er den klar for nye forsøk.

Noen som har peiling på hva dette kan være?

Selve vakuumatoren koster nå 35.000,- så vi vil helst slippe å bytte den som følge av at vi sliter den ut ved overoppheting.

JETS KOMPLETT_0.jpg

• Like
Reaksjoner: 96prosent
Jeg vil legge til en viktig informasjon:
Problemet er altså ikke knyttet til fremmedlegeme i toalettet, ingen grus, stein eller andre saker som ikke kommer fra kroppen.
Det er kun jeg og fruen som har brukt toalettet den siste uken, så alle barnebarn som kunne tenkes å fylle toalettet med smågrus har ikke vært tilstede.

• Like
Reaksjoner: 96prosent
Nå er ikke jeg noen JETS-ekspert, men etter 12 års som bruker av Jets sitt vakuumtoalett på min egen hytte har jeg fått med meg ett og annet om hvordan dette systemet er bygget opp.

Gitt din beskrivelse vil jeg utelukke tre ting:

1) Fremmedlegeme i toalettet. Denne skades oftest av grus og pukk i dass. Det er nok ikke tilfelle hos deg ettersom du og fruen har hatt god kontroll på grusfronten de siste ukene.

2) Defekt impeller / Slitt impeller. Ettersom din Jets kun er 5 år er det myr impeller igjen hos deg. Det tar mer enn 5 år å slite ut denne ved normal hyttebruk.

3) Defekt lager som støtter opp impelleren mot aksling fra motor. En Jets Vacuumator som er 5 år har ikke slitt lager.

Så til det jeg tipper er løsningen på ditt problem:
1) Forkalkning i systemet. Ved kalkrikt vann blir det svært ofte kalkavleiringer i vacuumatoren. Spesielt i kammeret hvor impelleren sitter. Har du borebrønn @HyttUlf ? Vann med mye kalk? Da bygger det seg opp et kalklag som gjør at impelleren "tar borti" i impellerhuset/kvernhuset og det kommer skrapelyder. I starten vil dette forløpe som skrapelyder, så går impelleren så tregt at den sliter med å starte opp, så går termosikringen og til slutt brenner du opp motoren i ditt desperate forsøk på å trekke ned bajsen mitt i påskeferien. Du vet: Dassen er tett og dokøen er lang og det er mange dager igjen av påskeferien. Been there! Done that!
Løsningen: Du må fjerne kalken!
Løsningen og oppskriften finner du her og den heter Jets Descale Gel og koster 839,- hos Gausdal Landhandleri
Du trenger 5 liter til en skikkelig runde med behandling.

Her er den offisielle versjonen:

Jets Descale Gel I.jpg Jets Descale Gel II.jpg

Her er min versjon:
  • Dette gjør du rett før du legger deg - og alle har vært på toalettet for kvelden - jeg gjør dette når jeg er alene på hytta.
  • Skru av vannet til toalettet.
  • Flush 2x til toalett er helt tømt for vann
  • Tilsett 1 liter Descale gel i toalett (4 liter gel igjen på kannen)
  • Flush ut og slipp knappen så fort gel er borte.
  • La godsakene stå og jobbe hele natten.

• Når du våkner om morgenen: Tilsett 1 liter Descale gel i toalett (3 liter gel igjen på kannen)
  • Vent 1 time

• Tilsett 1 liter Descale gel i toalett (2 liter gel igjen på kannen)
  • Vent 1 time

• Tilsett 1 liter Descale gel i toalett (1 liter gel igjen på kannen)
  • Vent 1 time

• Tilsett 1 liter Descale gel i toalett (kannen er nå tom)
  • Vent 1 time

• Bruk toalettet som normalt
Som du ser anbefaler jeg å la første runde med Descale Gel virke hele natten igjennom.
Jets som serviceavdeling har på telefon til meg sagt at den første runden med Descale Jel fint kan stå i systemet i en uke.

Når du nå starter å bruke toalettet som normalt vil du få en liten "bonus" og det er at denne Jets Descale Gel proppen på 5 liter nå vil bevege seg saakte gjennom rørsystemet og frem til din biotank. Resultat: trykkrøret fra vakuumatoren og frem til biotanken vil nå bli gullende rent.

Hvis du, som meg, ønsker å unngå historien fra påsken (mange på hytta, defekt dass, lang dokø og fremdeles lenge igjen av påskeferien) så kjører du denne runden hvert andre år, altså hver 24. mnd. Anbefales på det sterkeste! Kroner 839,- er en billig forsikring mot kritisk driftsstans når nøden er som størst. Jevnlig behandling vil også sikre at din impeller/kvern vil få optimale driftsforhold og din dyrebare investering i JETS holder i en mannsalder.

• Love
Reaksjoner: HyttUlf og 96prosent
Tusen, tusen takk for fin tilbakemelding @Arne.
Da blir det raskt en tur på Gausdal Landhandleri og kjøpe mirakel-gele og så en tur opp på fjellet og starte "prosessen".
Jeg tenker reise opp på dagstur og få ned den første dosen, så la det stå ut uken og sluttføre med 4 doser à 1 liter når jeg kommer opp til helgen.

Nok en gang, takk!

Dette var helt nytt for meg.
Jeg har nok ikke så mye kalk i vannet, men jeg har til gjengjeld smårollinger i hus som tømmer lommene for grus før de setter seg på toalettet.
Til tider har jeg hørt litt hylelyder fra pumpen, så det blir nok en runde med oppskriften til @Arne hos oss også ved neste hyttebesøk.

Legger ved noen PDF'er som jeg fikk tilsendt fra den lokale installatøren av Jets etter overtakelse.
Mye fin info å finne der også.

Jeg fant følgende om rengjøring av Jets på nettsidene til produsenten:

Rengjøringsløsninger

Merk: Med avløpsvannskilder menes toaletter, urinaler, huktoaletter, interface-tanker osv.

Ved vedlikehold av vakuumrørsystemer er det visse faktorer som særlig må tas hensyn til. Det anbefales at man bruker Jets Descale Gel i begynnelsen, og at man deretter fortsetter med Jets Descale Gel og Jets Toilet Clean. Dette bidrar til at man unngår mineralavsetninger. Graden av slik beleggdannelse avhenger av temperatur og vannets innhold av kalsium og andre mineraler. Avsetningene danner et tykt, hardt lag på innsiden av kloakkrørene. Slike kalkavsetninger hindrer fri flyt av avløpsvann, gjør vakuumet mindre effektivt og fører til slutt til at gjennomstrømningen i rørene blokkeres helt.

Jets Descale Gel
Jets Descale Gel er et miljøvennlig og ekstra kraftig middel for fjerning av mineralavsetninger og tørrstoffansamlinger i vakuumrør og avløpsvannskildesystemer. Gelens egenskaper gir lengre kontakttid og effektiv fordeling i rørene i vakuumsystemet. Dette kraftige produktet forhindrer kalkavsetninger i vakuumrør, lagringstanker og komponenter, og sørger for at avløpsvannet strømmer fritt. Jets® Descale Gel kan også brukes direkte på kalkavsetninger i porselensskåler for lokal rengjøring og kan trygt brukes på rustfritt stål, akrylplast og maling av god kvalitet.

Jets Descale tilfredsstiller de strengeste miljø- og sikkerhetskravene. Produktet kan trygt slippes rett ut i eksisterende kloakksystemer. Det er viktig å følge lokale, nasjonale og internasjonale regler for utslipp, både på land og til sjøs.

Jets Toilet Clean Plus
Jets Toilet Clean Plus kan brukes til regelmessig rengjøring av enhver avløpsvannskilde og alt standard baderomsutstyr. Produktet er gelbasert, og er derfor i kontakt med kalkavsetningene i avløpsvannskilden i lengre tid. Rengjøring, avkalking og desinfisering kan dermed skje i én enkel operasjon. Etter at man har hatt i gelen, spyles avløpsvannskilden på vanlig måte. Da blir eventuelle kalkavsetninger løst opp, og man unngår opphopninger i systemet. En (1) liter Jets Toilet Clean Plus er nok til å rengjøre en toalett-/urinalskål ca. 70–100 ganger, avhengig av hvor mye rengjøring som trengs. For best resultat bør Jets Toilet Clean Plus påføresmed en spruteflaske.

Dosering
Jets Descale Gel kan brukes ved enten å påføre den direkte i hver horisontal hovedgren via en automatisk doseringsenhet, eller direkte på avløpsvannskilden. Hvis en automatisk doseringsenhet brukes til dosering, bør den installeres på enden av hovedstammen. Se det produktspesifikke databladet for mer informasjon om bruken.

Fordeler ved å bruke Jets Descale Gel og Toilet Clean Plus
● Ved å bruke produktene regelmessig sparer man tid og penger til vedlikehold.
● Unngå kostbare tilstoppinger og utskiftninger av rør som følge av mineralavsetninger.
● Et unikt biologisk produkt som er sikkert og effektivt.
● Korroderer ikke metall, skader ikke PEH-rør og løser ikke opp pakninger.
● Sikkert på rustfritt stål, akrylplast og maling av god kvalitet.
● Skånsomt mot brukere, rør og miljøet.
● Ikke noe behov for høyt trykk eller kraftige kjemikalier.
● Inneholder inhibitorer som forebygger skade på systemet.
● Ikke-brennbart.

Antiskummingsmiddel
Jets tilbyr også et antiskummingsmiddel som bidrar til å redusere skummingen i vakuumrørsystemer der det transporteres store mengder såpevann.

Vedlegg

• Like
Reaksjoner: HyttUlf og Arne
Fant disse
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.

Dette er større pumper, men en ser at det trolig er en relativt enkel operasjon å skille disse, trolig også Ultima. Spør Jets, de har kanskje bedre videoer. Muligens vil en trenge noe spesialverktøy. En ser bruk av en «fastnøkkel»med hake» for å trekke til en ring.

• Like
Reaksjoner: HyttUlf
Til tider har jeg hørt litt hylelyder fra pumpen, så det blir nok en runde med oppskriften til @Arne hos oss også ved neste hyttebesøk.

Etter å ha kjørt havregrøt-trikset til @Arne med stor suksess mot smågrus i Jets-systemet, tenkte jeg at det var på tide å få flushet ut kalkbelegget.
Også her funlgte jeg trikset til @Arne ovenfor med bruk av Descale Gel fra Jets.
Hele prosessen ble fulgt til punkt og prikke og det fungerte utvilsomt svært godt.
Nå går plutselig pumpen mye "lettere" med en pen lyd.
Det er nok slik at etterhvert som kalken har bygget seg opp, så har lyden fra pumpen gradvis endret seg.
Det er ikke lett å merke når endringen i lys skjer så gradvis.
Nå som jeg avklalket ble det veldig tydelig hvordan kvernpumpen faktisk skal låte.

Takk @Arne, for både havregrøt-triks og kalk-triks !

• Like
Reaksjoner: HyttUlf
Løsningen: Du må fjerne kalken!
Løsningen og oppskriften finner du her og den heter Jets Descale Gel og koster 839,- hos Gausdal Landhandleri
Du trenger 5 liter til en skikkelig runde med behandling.

Da blir det raskt en tur på Gausdal Landhandleri og kjøpe mirakel-gele og så en tur opp på fjellet og starte "prosessen".
Jeg tenker reise opp på dagstur og få ned den første dosen, så la det stå ut uken og sluttføre med 4 doser à 1 liter når jeg kommer opp til helgen.

Jeg får også slutte meg til de som bekrefter @Arne sin gode, om enn noe omfattende, "renselsesprosess". (y)(y)
JETS Vacuumkvernpumpen går nå som en drøm.
Fremover kommer jeg nok til å bruke JETS Descaler litt forebyggende, årlig, med litt mindre gel og litt mondre omfattende og tidkrevende renseprosess.