Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

96prosent

Sersjant
2 Mar 2025
15
7
Jeg ser med stor lykke i denne tråden at det virker som om det er god Jets-kompetanse tilstede i forumet her.
- Jets vakuumtoalett - Vacuumarator pumpe lager skrapelyd og sliter med å starte opp

Kaster meg på med en problemstilling som, bokstavelig talt, er ganske bedriten.
Vi har små unger i familien og av en eller annen grunn har de for vane å tømme lommen for smågrus før de setter seg på do.
Det ender med at de trekker ned og vakuumpumpen glefser unna grus til den store gullmed

Nå har vi flere ganger forsøkt suge opp grusen med en våtstøvsuger og det fungerer fint.
Problemet er at vi bare får suget opp grus fra toalettskålen, og mesteparten er allerede suget ned i pumpen.
Det er begrenset hvor mye grus vacuumpumpen/kverna klarer å tygge unna.
Etter en runde med grus kommer det knuse og skrikelyder fra pumpen i lange stunder.

Noen som har et godt tips for hvordan man får ut eller fjernet grus fra selve pumpehuset i vacuumatorpumpen?
Altså etter at grusen er flushet ned fra toalettskålen og inn i selve "Jets-systemet".

Jeg tenker det er begrenset hvor mange runder med grus kvernpumpen overlever, og den er ganske så kostbar å bytte ut.

Vi har Jets Vacuumator C200 Ultima 230V.
vu20cvod-vts230v-jets-c200-ultima-230v.webp

Dette blir et skikkelig kjerringråd - eller i dette tilfellet er skikkelig gubberåd, fra en gammal gubbe.
Denne quick fixen finner du garantert ikke i noen brukermanual fra Jets, men tro meg; den fungerer!
Og det beste av alt, det verste som kan skje er at det ikke fungerer og du har kastet bort en pakke med havregryn til 25 kroner.

Hemmeligheten er at du må skylle ned en ganske stor mengde "masse" som er litt passe fast, klebrig og som drar med seg småpartikler og grus ut av pumpehuset.
Trykkrøret er 32mm, så det går det helt fint med smågrus og pukk.

Min erfaring er at 1 pakke Bjørn Store Havregryn gjør susen.
Oppskriften står på pakken, men husk å redusere mengden vann (nei, du trenger ikke lage med melk til dette formålet), slik at havregrøten blir fast og fin og litt klebrig. Det blir mye havregrøt av en pakke på 1,1 kilo så det går fint å koke opp i flere omganger. La grøten kjøles ned før du bruker den i Jets-toalettet.

Når du sitter der med en stor og fin porsjon med kald Havregrøt er det bare å skride til verket.
Nei du trenger ikke supper, kanel, smørøye og blåbær på grøten. Bildet er kun til inspirasjon :p

Skru av vanntilførselen til Jets toalettet.
Så er det bare å fylle JETS toalettet med en stor god porsjon havregrøt.
Ta et skikkelig lass, det er viktig at Jets'en ikke suger toalettet tomt mellom hvert lass med grøt.
Kun grøt skal suges ned. Ikke vann og ikke luft.
Fyll på med grøt før du flusher på nytt.
Slik holder du på til grøten er borte.

Havregrøten tar med seg alle gruspartikkler ut gjennom trykkrøret.
Jeg liker å tro at havregrøt smører systemet godt.

Bedre gubberåd får du ikke på denne siden av polarsirkelen!
Men, det funker!

Jets Havregrøt Pakke.jpg Jets Havregrøt.jpg

• Like
  • Love
Reaksjoner: 96prosent og KjellG
Bedre gubberåd får du ikke på denne siden av polarsirkelen!
Men, det funker!

Kjære @Arne,

Da er jeg hjemme fra en tur på hytta og jeg har kjørt ikke mindre enn 2 store kjeler med havregrøt gjennom systemet.
Dette fungerer, faktisk!
Så tusen takk for et fantastisk "gubberåd" som fungerer helt etter oppskriften.
Havregrøten "smører" systemet og all smågrusen fester seg til grøten og blir med systemet ut til tanken.

I likhet med @Sfinx kan jeg altså bekrefte at dette er en fremgangsmåte som fungerer veldig bra!

Nå blir det fast et par pakker havregryn på hytta. kjekt å ha i bakhånd til neste porsjon med småstein finner veien ned i dass.