Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

HyttUlf

Fenrik
23 Feb 2025
27
6
Kom just ned på sommerhytta og det ble en sørgelig start. Mye vannsøl.
Oppdaget i dag at det lekker vann fra et Elvestadrør som ligger under terrassen.
Det står en tydelig stråle opp fra røret, så det virker ikke som en liten svettelekkasje heller.

Jeg er usikker på hva som er vanlig løsning i et slikt tilfelle. Kan dette repareres lokalt med skjøtemuffe eller lignende, eller er det som regel tryggest å bytte hele strekket? Røret ligger ganske kronglete til under terrasse, så håper det finnes en fornuftig reparasjonsmåte uten å rive for mye.

Har demontert "halve terrassen" for å finne hvor vannspruten stammer fra.
Usikker hvor lenge det har sprutet slik.

Noen som har vært borti det samme og vet hva som pleier å være årsaken til slike lekkasjer, om dette er en typisk frostskade eller mekanisk skade, og hva som er anbefalt fremgangsmåte?

Jeg var sikker på at Elvestadrør tålte norsk klima?

elvestatror lekkasje.png

• Like
Reaksjoner: Arne
dette kan nok punktrepareres ja :)

et elvestadrør BØR jo kunne tåle norsk klima, men det kan nok bli utfordrende om det ligger såppas nære overflaten. nå aner ikke jeg hvor du har hytte, men kulda her på innlandet i vinter har vært meget hard og langvarig. kan fort hende at det ikke er nok varme i varmekabelen til å holde det frostfritt.

det _trenger_ jo ikke å ha fryst heller slik du selv også antyder. det kan jo være mekanisk siden dette virker for å ligge i kontakt med terrassebord.

burde kanskje vurdere å få gravd det ned litt? :)

• Like
det _trenger_ jo ikke å ha fryst heller slik du selv også antyder.
Det er jeg helt enig i...men; røret har ligget svært godt beskyttet under terrassen.
Det du nå ser er jeg som har demontert terrassebordene for å komme til.
Når vannet ble stengt av i høstes, og røret forlatt nær sagt trykkløst, var det ingen lekkasje.
Så kommer jeg tilbake nå på våren, skrur på vannet og sprauten står til værs.

Det er litt vanskelig å se av bildet, men det ser ut som om det er frostspreng fra innsiden.
Røret har "revnet litt på langs" - uten å revne helt. Plasten er liksom strekt på langs og buler ut.
På et lite sted har det "revnet" så mye at det har blitt hull.

burde kanskje vurdere å få gravd det ned litt?

Joda, godt innspill.
Problemet er at det er fjell 3 cm under laget med jord, løv, gress og barnåler.
Vi valgte Elvestadrør nettopp fordi de reklamerer med at det skal tåle frost og opptining - år etter år.
Mulig jeg tok feil?

• Like
Det som en gang het Elvestadrør skiftet vel navn fra Elvestadrør til Isoterm i samme momang som Pipelife kjøpte varemerket og merkevaren Elvestarrør.

Mener også å huske at samtidig som Elvestadrør "skiftet eier" forsvant også ordlyden om at "det er greit å la røret fryse ned, for så å tines opp".

Nå med ny eier er vel ordlyden mer: "Ikke la rørene fryse ned. Følg punkt B for å holde rørledningen frostfritt. "

Med punkt. B henvises det til vedlagte Driftsinstruksjon for ISOTERM T75 hvos det forklares at man skal kjøre med varmekabel påskrudd når det er den minste fare for frost.

Nå er ikke dette til hjelp for trådstart i den kjedelige situasjonen med lekkasje, men det kan i det minste forhindre fremtidig frostspreng og lekkasjer.

Vedlegg

Kan dette repareres lokalt med skjøtemuffe eller lignende, eller er det som regel tryggest å bytte hele strekket?

Dette kan ofte punktrepareres hvis skaden er lokal.
Du trenger ikke nødvendigvis å bytte hele strekket.

Pipelife opplyser at Isoterm, tidligere kalt Elvestadrør, er et frostsikkert rørsystem med PE100 trykkrør, ytterrør og integrert varmekabel, og de har egne reparasjonsskjøter for Isoterm T75/T300/T600.

Det er litt vanskelig å se av bildet, men det ser ut som om det er frostspreng fra innsiden.
Røret har "revnet litt på langs" - uten å revne helt. Plasten er liksom strekt på langs og buler ut.
På et lite sted har det "revnet" så mye at det har blitt hull.

Slik du beskriver det med utbuling og revne på langs, høres det mer ut som frostskade i innerøret enn en vanlig liten lekkasje. At røret er frostsikret betyr ikke at det er umulig å frostsprenge. Pipelife skriver selv at når temperaturen går under 0 °C må det regnes med at rør kan fryse dersom frostbeskyttelsen ikke er tilstrekkelig i drift, og at de fleste trykksatte PE-rør og koblinger ikke tåler frost.

eg ville derfor ikke satset på noen enkel utvendig lapping. Riktig løsning er normalt å kappe ut den skadde delen av det vannførende PE-røret, montere godkjent PE-kobling/rørdel, og deretter reparere ytterrør, isolasjon og varmekabel med riktig Isoterm-reparasjonssett. Samtidig bør varmekabel, bryter/termostat og innstillinger kontrolleres, ellers kan samme feil komme tilbake neste vinter.

Hvis skaden faktisk bare sitter i ett punkt, er lokal reparasjon helt realistisk. Men hvis varmekabelen også er skadet, eller du finner flere sprukne partier når du åpner mer opp, ville jeg vurdert å bytte et lengre strekk eller hele røret. Jeg hadde uansett trykktestet anlegget ordentlig før terrassen lukkes igjen.

Er ikke gjort i snøggheten å bytte røret, det må da være mer enn 60m langt siden det er grønn varmekabel i det.
Hvis en skjøter trykkrøret så må en passe på at det ikke ligger vann mellom trykkrør og ytterrør.
Hvis det er vann mellom rørene så fryser røret mye lettere enn om det er luft mellom rørene.

• Like
Reaksjoner: Snikkar