Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Michael

Korporal
4 Mar 2025
9
0
Hei!

Jeg har ventilasjonskanaler som går over kaldloft, og vil gjøre dette riktig for å unngå kondens og drypp/skader.

Hva er mest robust mot kondens i praksis på kaldloft. Cellegummi (Armaflex/Kaiflex) på kanalene, eller lamellmatte med tett foliesjikt?
Hvor kritisk er det å få helt damptett alle skjøter/overganger, og hvordan gjør dere det i praksis?

Ser mange ulike råd og at noen sverger til cellegummi, andre til lamellmatte med folie og teip, og noen bygger inn alt i ekstra isolasjon.

Hvilken tykkelse bruker dere typisk, og hvor (inntak/avkast vs tilluft/avtrekk)?
Er det feller jeg bør unngå (komprimering av isolasjon, kuldebroer i oppheng, åpne ender osv.)?

Dette må være helt tett, ellers blir det vått. Merk at kondens oppstår når kaldt rør møter varm omgivelses-luft, ikke omvendt - dermed er nok ikke kaldloftet det aller verste stedet?

Ja, riktig.
Nå er jeg mest bekymret for at varmt rør (relativt varm tilluft til boligen og relativt varm luft fra boligen) treffer kald luft på kaldloftet.
Vil ikke det tilfellet også resultere i tilsvarende kondensfare?

Luft treffer rør og ikke luft - det største problemet her oppstår når varm fuktig luft treffer et kaldt rør og det kondenserer på røret. Luft som varmes opp kan holde MER heller enn mindre fuktighet og vil vel ikke kondensere/skille ut fuktighet?

Luften inni røret vil sånn sett kjøles ned og kan jo kondensere, men jeg tror nok dette er et mindre problem siden det er relativt mye bevegelse her slik at fuktigheten faktisk har et sted å ventilere til. Men dette er, etter min mening, mindre kritisk enn om det kondenserer utenpå røret.

Jeg ville uansett gjort det skikkelig, det er ikke umulig å få dette luft-tett. Men i dette tilfellet er det nok viktigst med isolasjon, siden selve røret gir det den lufttette membranen du trenger for å ha kontroll på at den våte fuktige luften ikke forsvinner ut i isolasjonen.

Dette må være helt tett, ellers blir det vått. Merk at kondens oppstår når kaldt rør møter varm omgivelses-luft, ikke omvendt - dermed er nok ikke kaldloftet det aller verste stedet?
Tenkte omvendt her først - at du hadde varmt rom med kaldt rør.

Holder på med dette på loftet her. Spiro så langt det gikk og fleks kanal ned til sjakter og ventiler. Brukte 100mm og 200mm iht. prosjekteringen. IMG_0153.jpegIMG_0128.jpegIMG_0089.jpeg

Sist redigert: