Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Løytnant
21 Feb 2025
86
26
Varmepumpa er fra forrige huseier, har pusset opp stuen og lagt gips osv.
Har trekt inn pumpa for oppussing og lagt et lite lag rehab gips her, veggen males i dag og pumpa skal på plass.
Men lurer på hva jeg burde ha i hullet for å isolere? Ønsker ta høyde for at pumpa skal kunne byttes en gang i fremtiden.
Ser det er helling nedover på hullet som det skal.
Hus fra 50-tallet

481583111_911652700877034_5221580286715312103_n.jpg

Nei ville brukt dyttestrimmel til glava, så kanskje vanlig polymer fug om du vil ha det helt tett etterpå.

En murer jeg følger på YT, ruller alltid en runde med "noe" over rør så det er mulig å skifte enkelt etterpå, til og med noe som enkelt som en fille.

Hei @Flemming,
Jeg ville brukt et fleksibelt byggskum, f.eks. Würth sitt PURlogic® Flex 1K pistolskum.
Det er svært fleksibelt etter herding, forhindrer kuldebroer og har gode lydegenskaper.
Det er veldig smart å velge et fleksibelt skum, og ikke et som blir stein hardt når det herder.
Dette skummet jeg anbefaler er også greit å fjerne mekanisk (kniv) hvis du ønsker det senere.

jeg tetta tilsvarende hull i lecamur med å stappe rockwool i hullet. og så bruke tec7 som fug på inn og utside. funka fin-fint. ser bra ut 2-3 år etter det ble gjort også

Flesibelt PUR-skum på boks.
Har tettet mange slike hull med fleksibelt skum.
Husk bare at f.eks. Würth sitt skum krever litt fukt (sprayflaske) for å ekspandere og herde skikkelig.

Flesibelt PUR-skum på boks.
Har tettet mange slike hull med fleksibelt skum.
Husk bare at f.eks. Würth sitt skum krever litt fukt (sprayflaske) for å ekspandere og herde skikkelig.

Alle ekspanderende skum krever fukt. og de ekspanderer bedre med fukt tilført, enn bare å hente det ifra luften.

Men skum er noe herk om man skal inn igjen i det.