Det er mye meninger, en del av dette skyldes at folk ikke tar opp at mange ikke etablerer skikkelig ventilasjon i kjeller. En del av oss har vokst opp i hus hvor ventiler enten ikke eksisterte, eller ofte var lukket osv. Mange er ikke engang bevisst på slike enkle prinsipper som ventilasjon.
Så sørg for god ventilasjon som gjør at fukt ikke samler seg i kjelleren. Tørre omgivelser sprer seg til veggene.
Tenk det samme utvendig, vurder "pustende" isolasjon som f.eks. thermodren og lignende systemer.
Det er vel også forskjell på om alt er under bakken hele veien, eller om det er delvis over bakken osv.
Rockwools nettsider nevner opp til 2/3 av isolasjon kan være på innvendig side. 50/50 hvis du har rom med høy fukteksponering, men det skal ikek være mulig med høy fukteksponering i baderom slik de bygges i dag, da ventilasjonen tørker rommet ut i løpet av noen timer.
Standard fra de som holdt på i mitt område var 10 cm thermodren utvendig, jeg la derfor 15-17 cm rockwool innvendig på betongvegger (var ulike høyder på betongen og puss osv). 5-7 cm helt inntil betongen, deretter en ramme av stenderverk, og 7-10 cm isolasjon mellom stenderverket. Jeg la fuktmåler og termostat med ledning et par steder helt inntil betongen, der som jeg hadde problemer før drenering. Har bygget dem inn i veggen, ført ledningen ut nederst langs listverk i noen skjulte hjørner.
Det betyr sikkert noe hvor tykke betongvegger er, og om det eventuelt er annet materiale enn betong også.
Var ekstra forsiktig siden jeg ville ha gips på veggene, og ikke noe annet som "puster" bedre, men ser ut til at det har fungert veldig bra med slik oppbygging.
Blitt en vesentlig forbedring der kan du si, og jeg følger med som en hauk på termostaten/hygrometeret som ligger inne i veggen. Det har heldigvis holdt seg statisk siden jeg installerte og bygget på, som viser meg at veggen puster godt. Et sted som ligger over bakken holdt seg til 11 grader helt innerst og nederst ved betongen, selv om det var 6 minusgrader i natt. 18 grader i rommet. Viser meg jo at det ikke er for mye isolasjon på innsiden. Det som er under bakken er 15 grader helt nederst, men det er jo ikke rart, siden det er nesten 2 meter under bakken.
Jeg syntes betongveggene var kalde før jeg fikk isolasjon inn på innsiden, spesielt veggen som er over bakken, så for meg var det viktig å treffe godt her. Det virker det som jeg har gjort.
Jeg ville anbefalt å gjøre det trinnvis, drenering + isolasjon ute, observer inne og mål fuktighet og temperatur, se deretter hva du tenker bør være hensiktmessig med isolasjonsmengde på veggene. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å legge 20 cm eller høyere isolasjon innvendig, uavhengig av tykkelse ute, da jeg ser varmemotstanden øker såpass mye etter de første 10-15 cm med isolasjonat jeg hadde vært bekymret at det ble for kaldt inni der.