Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Mixtur

Sersjant
9 Jul 2025
11
2
I føljetongen Mixtur isolerer grunnmur under bakken, har jeg nok et amatørspørsmål.
Jeg håper dere overlever mine dumme spørsmål her en sommerdag.

Har som kjent gravet med 60cm under kjellergulvet, lagt fiberduk, pukket opp 10-20 cm og lagt dreneringsrør med fall i pukken.
Fylt opp med 40cm pukk (opp til 10 cm under kjellergulvets nivå inne) og lagt ny duk.
Nå er planen å legge isolasjon mog kotteplast mot veggen.

MEN, hvilken rekkefølge på knotteplast og iolasjon?
Hva skal inn mot mur?
Grunnmursplasten med knotter - eller isolasjonen?

Jeg ser ulike løsningen verserer på ulike forum og på nettsidene til ulike produsenter.
Betyr der at det ikke spiller noen rolle? Hipp som happ liksom?

Her ser vi eksempel med isolasjonen innerst og knotteplasten ytterst:
Skjermbilde 2025-07-09 105146.jpg 65531404_2408623655825725_4076343388935290880_n.jpg

Andre argumenterer med at knotteplasten skal innerst, slik at knottene skaper luftlommer mot betongmuren.
Som vi ser her:
gravearbeid-i-trondheim.jpg isolering-av-grunnmur.jpg Trondheim-graving-av-drenering.jpg Skjermbilde 2025-07-09 105455.jpg Skjermbilde 2025-07-09 105512.jpg

Så hva skal en stakkars gjøre da?

Isolasjonen skal inderst og knotteplasten helt ytterst. Hvis ikke lager knotteplasten en barriere mellom isolasjonen og grunnmuren, Da får du ikke effekten av varmeisoleringen som er hele hensikten til isolasjon.
Du tar på deg ullklær før du har på deg regnjakke og ikke ullklær over regntøyet. :)

• Like
Reaksjoner: Mixtur
Du tar på deg ullklær før du har på deg regnjakke og ikke ullklær over regntøyet. :)
Nå suger ikke XPS-plater vann da...

Trådstarter løfter en gange interessant diskusjon.
Etter litt nettsøk, så virker ikke heller produsentene å være helt enige.
Ser at flere løfter frem at knotteplast må innerst mot mur (med knottene) for å skape en luftlomme mot mur.
Setter man knotteplast ytterst mister knottene sin funksjon all tid de blir presset inn i isolasjonsplaten og knotteplasten forblir en flat plastplate.

Nå suger ikke XPS-plater vann da...
Nei, skrev det i den andre tråden til @Mixtur angående EPS vs XPS.
Nå var det ment i sammenheng til varmeisolering og ikke fuktopptak.

Sintef sier også at knotteplast ytterst er veien å gå kontra tradisjonelt knotteplast inderst.
Det sier også seg selv at det er mest fukt mot terreng enn mellom mur og isolasjon. Du skal ha temmelig høyt press mot knotteplasten til at det skal grave seg inn i XPS platene, da har ført tilbake massene feil.

• Like
Hos meg er grunnmursplast montert rett på grunnmur og 2x50mm XPS plater er montert utenpå der.
XPS holdes på plass av jordmassene.
Der grunnmursplasten stopper er det montert en plastlist slik at møkk og skit inne kommer mellom plast og mur.
All isolasjon er under grusen rundt huset.

Bruk thermodren, da brukes ikke plast uansett, kommer med fiberduk på platene som monteres mot massene under bakken. Over bakken kan den avsluttes med list, eller pusses som alle andre plater.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

• Like
Da ble løsningen XPS mot grunnmur og dreneringsplast/knotteplast utenpå der.
På topp ble det en avslutningslist som sikrer at det ikke faller jord, skitt og fuktighet ned mellom drensplast, isolasjon og grunnmur.

Avslutningslisten måtte festes mot muren, og det var et prosjekt i seg selv.
Ikke lett å feste en plastlist mot grunnmur.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen