- 9 Jul 2025
- 11
- 2
Har leid minigraver og gravet rundt halve huset som ligger under bakken..
Huset ligger i en liten bakke, og halve huset har åpen vegg ut fra kjeller og baksiden ligger helt under jorden.
På sidene er det 50/50 med åpen betongvegg og jord.
Har gravet med 60cm under kjellergulvet, lagt fiberduk, pukket opp 10-20 cm og lagt dreneringsrør med fall i pukken.
Fylt opp med 40cm pukk (opp til 10 cm under kjellergulvets nivå inne) og lagt ny duk.
Nå er planen å legge isolasjon mot veggen og så en kotteplast utenpå der.
Er det slik at jeg må benytte EPE eller må jeg benytte XPS?
Jeg skal fylle tilbake med ren pukk og bruker fiberduk som separasjon mot omkringliggende jordmasser.
Etter hva jeg forstår er XPS mer motstandsdyktig mot press/trykk, men man skulle da tro EPS holder mot en vegg?
Det er tross alt en betydelig prisforskjell ute og går her.

Huset ligger i en liten bakke, og halve huset har åpen vegg ut fra kjeller og baksiden ligger helt under jorden.
På sidene er det 50/50 med åpen betongvegg og jord.
Har gravet med 60cm under kjellergulvet, lagt fiberduk, pukket opp 10-20 cm og lagt dreneringsrør med fall i pukken.
Fylt opp med 40cm pukk (opp til 10 cm under kjellergulvets nivå inne) og lagt ny duk.
Nå er planen å legge isolasjon mot veggen og så en kotteplast utenpå der.
Er det slik at jeg må benytte EPE eller må jeg benytte XPS?
Jeg skal fylle tilbake med ren pukk og bruker fiberduk som separasjon mot omkringliggende jordmasser.
Etter hva jeg forstår er XPS mer motstandsdyktig mot press/trykk, men man skulle da tro EPS holder mot en vegg?
Det er tross alt en betydelig prisforskjell ute og går her.