Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Steffum

Korporal
6 Okt 2025
6
0
Hei igjen!
Jeg holder på å planlegge en ny enebolig for familien, og prøver å tenke litt framtidsrettet når det gjelder energi og takløsning.
Jeg vurderer derfor solcelletak, altså løsninger der selve taktekkingen har integrerte solceller – ikke vanlige paneler som skrus utenpå.

Jeg synes det ser veldig pent ut på bilder, og ideen om at taket både beskytter huset og produserer strøm er jo fristende.
Men så lurer jeg på hvor realistisk det egentlig er i praksis – spesielt når det gjelder vekt, lekkasjer og vedlikehold.

Har noen her integrert solceller på eksisterende tak, eller valgt det på nybygg?
Jeg er spesielt interessert i erfaringer fra norske forhold – med snø, is og temperatursvingninger. Hvordan fungerer det over tid? Holder taket tett, og er det enkelt å komme til hvis noe må byttes?

Vekt: Tåler et vanlig takkonstruksjon (f.eks. takstoler for båndtekking) ekstra vekt fra solceller, eller må man forsterke?

Tetthet og lekkasjer: Hvordan sikrer man at taket holder tett når solcellene fungerer som selve tekkingen?

Estetikk: Mange integrerte systemer ser veldig pene ut (f.eks. fra FusiRoof, Prefa Solar, Tegosolar osv.), men mister man fleksibilitet i utforming og fargevalg sammenlignet med tradisjonell takstein eller stålplater?

Kostnad og levetid: Hvor mye dyrere blir det sammenlignet med å legge et vanlig tak først og montere paneler oppå? Og hvor lenge varer tettingen kontra selve solcellene?

Jeg ser for meg at det er enklere å planlegge et integrert solcelletak fra start – altså under prosjekteringen – slik at man får riktig undertak, vinkler, festesystemer og kabelgjennomføringer på plass. Men er det noen her som har ettermontert integrerte solceller på et eksisterende tak? Hvordan ble det løst i praksis?

Jeg har sett på noen løsninger fra Fiks Ferdig Tak, Otovo og Soleie Solar Roof, men det er vanskelig å få et ærlig inntrykk av hvordan dette fungerer etter 5–10 år i norsk klima.

Så – hvis noen her har gått den veien, eller vurdert det og droppet det av en grunn, hadde det vært supert å høre erfaringer!
Er dette fremtiden for norske tak, eller fortsatt litt “prototype-stadiet”?