Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Marx

Korporal
29 Aug 2025
6
2
Hei!
Jeg er i gang med planlegging av nytt kjøkken og har bestemt meg for at isbitmaskin skal inn som en fast del av kjøkkenløsningen.
Men det viser seg å være overraskende vanskelig å finne en løsning som både:
  • Har god kapasitet (ikke bare noen få isbiter i timen)
  • Kan integreres pent i kjøkkeninnredningen (ikke stå løst på benken)
  • Ikke krever masse daglig rengjøring eller vedlikehold
  • Har mulighet for fast vanntilkobling og gjerne drenering, slik at man slipper manuell fylling og tømming
Jeg ser at mange amerikanske kjøkken har dette som standard, mens i Norge er det mer vanlig å få “isbiter i fryserdøren” – men det gir ofte begrenset kapasitet og mye søl. Jeg er ute etter noe mer profesjonelt, men til privat bruk.

• Hvilke integrerte isbitmaskiner finnes på det norske markedet i dag? Merker som U-Line, Scotsman, Electrolux, Miele, osv.
  • Hva bør jeg se etter når det gjelder lydnivå, kapasitet og hygiene?
  • Er det noen som har erfaring med modeller som renser seg selv eller har UV/filter mot bakterier?
  • Hvordan løser man vanntilførsel og avløp i praksis i et kjøkken uten å gjøre det komplisert?
  • Er dette noe man angrer på – eller noe man aldri vil være uten igjen?

Jeg kunne også vært interessert i tips om:
  • Skuffer med is-produksjon
  • Kombinasjon av vinskap + ismaskin
  • Løsninger som passer inn i høyskap eller under benk

Hva er den beste og mest praktiske løsningen for oss som vil ha isbiter tilgjengelig til hverdags og gjester – uten å ende opp med en bråkete maskin som må vaskes annenhver dag?

Alle erfaringer, anbefalinger og advarsler tas imot med stor takk!

Spennende at du vurderer integrert isbitmaskin i nybygget kjøkkenet.
Det er et ganske kult element som gir både design og funksjon, men det er litt flere pinner å sette opp riktig for at det ikke blir en irritasjonsfaktor i stedet for et «wow-element».

Når du planlegger tenk litt på kapasitet og bruk — hvor mange isbiter trenger dere daglig? Er det for hverdagsbruk eller for gjester og selskap? Maskinen skal få fast vanntilførsel og gjerne avløp så du slipper å fylle vanntank manuelt hele tiden.

Sjekk lydnivå, for er den integrert under benk eller i høyskap kan den bråke mer enn du tror. Det estetiske: den må passe inn i skap- og skuffeløsningen, og du bør planlegge plass til avløpsslange, ventilasjon og at maskindeler er tilgjengelige for service.

Hygiene og rengjøring er også et punkt — noen modeller har selvrens eller filter/UV-lys mot bakterier, og det er et pluss.
Det koster endel med selvrens, men kjedelig å angre hvis du ikke tar det med nå, for ettermontering blir fort dyr og brysom.

Det kan være en veldig kul og praktisk løsning, men det lønner seg å planlegge de tekniske aspektene og integrasjonen i kjøkkenlayouten grundig før du»lukker skapdørene».

Tillater meg en liten produktanbefaling.
Polar G‑Series Under Counter Ice Machine 50 kg output. Litt mer middels budsjett, men fortsatt god kapasitet og underbenk-design – passer veldig godt i nybygget kjøkken der innredning allerede planlegges.

isbitmaskin.jpg

Niche Isbitmaskin SL35 25KG/24T, Underbenk til 10.500,- + mva

836cb07633fe939b80a18c28dcbad3fa03c2f945_sl35 (1).jpg 95b751d3866a14303100a0d9ffcd00d0c299dba7_100796_2.jpg

Niche har mange fine maskiner, se her.

Siden du bygger nytt hus og ønsker integrert løsning med fokus på design og funksjon, ville jeg gått for en underbenkmodell med kapasitet i 30-50 kg/døgn – det gir god margin uten overinvestering.

Sikre at modellen:
  • har 230 V/50 Hz (norsk standard)
  • har tilkobling til fast vann og avløp (for helautomatisk drift)
  • har service og reservedeler i Norge (sjekk forhandler)
  • integreres i kjøkkeninnredningen (mål, ventilasjon, lyd)
  • har god brukervennlighet og renholdsvennlighet (hygiene teller).