Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

HSto

Fenrik
24 Mar 2025
29
14
Hei

Driver med totalrenovering av enebolig steg for steg - og planlegger litt vedrørende første etasje.
I den forbindelse hadde jeg spørsmål om erfaringer eller innspill for å gjøre fasaden mindre vond på øyet ;)

Av husets 4 fasader, er 3 relativt pene mens 1 - mot vei, er relativt stygg ( i beste fall mindre estetisk appellerende)

Legger ved et bilde av fasaden:

Fasade øst.jpg

Min initielle tanke er som følger;

Etablere et tilbygg i form av vinterhage mot oss, altså slik at det står i retning mot kamera. Noe a la dette:

1742890920254.png

Dette medfører da følgelig bytte av vindusplassering, erstatting/utveksling av bæring, etc.

Har andre noen lyse ideer for å forvandle denne triste fasaden?

Hei!

Tenker du endre fra saltak til mansardtak?
Det er en krevende endring som vil koste mye penger og krever stor inngripen i takkonstruksjon.

Ønsker du oppløft på taket, med f.eks 3 vinduer?

Hei

Nei, eksempelet jeg la med som illustrasjon var nok litt misvisende. Tanken var egentlig kun vinterhagen/tilbygget fra det bildet som eksempel, men beholde eksisterende tak/ingen takopplett.

Altså kun vinterhage/tilbygg sentrert, og med tilhørende flytting/ekstra vinduer som nødvendig.

• Like
Reaksjoner: ByggeSnobb
egger ved et bilde av fasaden:

Fasade øst.jpg

Her er to alternativer til inspirasjon:

49949865_383875809043155_9059414417698979840_n.jpg 5-after-1.jpg

• Love
Reaksjoner: HSto
Altså kun vinterhage/tilbygg sentrert, og med tilhørende flytting/ekstra vinduer som nødvendig.
Skjønner! (y)(y)
Jeg og fruen pusset opp en 60-tall bolig for endel år siden.
Det var et ganskje likt prosjekt som det du ser på bildene nedenfor.
Jeg skal se om jeg kan finne bilder fra den byggeprosessen og dele her.

Vi gikk fra det du ser på bildet til venstre, monterte ståltak fra Planja, og byttet ut kledning til tynn stående kledning fra MøreRoyal.
Vi fikk også bygget et påbygg midt på huset i samme stil, en liten vinterhage eller stue med mye vinduer på midten.
Når man satt i stuen fikk man litt følelsen av å sitte i et drivhus pga alle vinduene og 4 takvinduer (på påbygget)

Skjermbilde 2025-03-25 153945.jpg Skjermbilde 2025-03-25 153927.jpg Skjermbilde 2025-03-25 154007.jpg

• Like
Reaksjoner: HSto
Skjønner! (y)(y)
Jeg og fruen pusset opp en 60-tall bolig for endel år siden.
Det var et ganskje likt prosjekt som det du ser på bildene nedenfor.
Jeg skal se om jeg kan finne bilder fra den byggeprosessen og dele her.

Vi gikk fra det du ser på bildet til venstre, monterte ståltak fra Planja, og byttet ut kledning til tynn stående kledning fra MøreRoyal.
Vi fikk også bygget et påbygg midt på huset i samme stil, en liten vinterhage eller stue med mye vinduer på midten.
Når man satt i stuen fikk man litt følelsen av å sitte i et drivhus pga alle vinduene og 4 takvinduer (på påbygget)

Vis vedlegget 1874 Vis vedlegget 1875 Vis vedlegget 1873
Takk for svar og inspirasjon! Ser virkelig flott ut.

Hadde vært supert å se bilder fra deres byggeprosess!

Legger ved et bilde av fasaden:

Fasade øst.jpg

I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville vurdert et påbygg hvor både kjeller og første etasje trekkes ut i et påbygg midt på bygget.
Jeg ser du har en ganske stor høydeforskjell fremfor huset ditt, så det ville kunnet gi en ganske spennende og stor forvandling av din bolig.
Nå vet ikke jeg om du i dag har en kjeller med full ståhøyde, men i mitt tenkte tilfelle ville du da få hele kjelleretasjen til å bryte ut av oppfyllingen mot gagens hus.
Høyden på påbygget ville jeg ha løftet til midt på dagens tak, og jeg ville hatt full takhøyde og skråtak i påbygget. Mange takvinduer i påbygget ville gi mer lys og litt følelsen av "sommerstue" eller drivhus.