Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Drax

Menig
15 Feb 2025
2
1
Jeg har den siste tiden drevet med diverse oppussing og har i den forbindelse handlet en del ulike byggevarer som ble levert på døra. En ting som overrasker meg er generelt hvor dårlig innpakket varene er og hvor mange kosmetiske skader jeg fant som sannsynligvis kommer fra fraktprosessen. Virker som dette er generelt for bransjen og på tvers av ulike leverandører. For eksempel innerdører som kun er pakket inn i tynn plast uten annen beskyttelse.

Alt som er skadet blir jo ryddet opp i, men dette skaper jo irritasjon for meg som kunde og ekstra kostnader for produsenten.

Hvorfor tar ikke produsentene seg tid til ordentlig innpakning for å beskytte varene? Har ikke produsentene store tap knyttet til dette, eller er det bare meg som er uheldig?

Problemet med varer at når du ser det er en spinkel dør som blir fraktet, så er man naturlig litt forsiktig med varen.

Er den inni en pakkeske uten f.eks skum så kan det ha motsatt effekt.

Og nå i dag skal vel alle spare på alt så da tar de heller den kosten.

Men er forsåvidt enig med deg, utrolig irriterende når et hjørne er ødelagt og man må få ny på grunn av dette.

• Like
Reaksjoner: Drax
Nei @Drax , det er nok ikke bare du som opplever dette. (y)
Selv opplever jeg dette ganske ofte; både dårlig emballering, men også at transportør setter "følsomme" varer utendørs i regn.
Enda verre synes jeg det er nå byggefirmaer lar f.eks. pent beiset veggpanel (innendørs) ligge utendørs i allslags vær uten soen solid pressenning.
Da får jeg helt vondt i hjertet.

En del av dette skyldes miljø- og klimatiltak for å redusere emballasje.
Det ingen forstår er at god emballasje ikke uten videre kan erstattes med noe som ikke fungerer (litt som Tysk kjernekraft).
Dårlig emballasje resulterer absolutt i mye svinn, skader, erstatningsprodukter, økonomisk tap og dobbelt opp med transport.
Men, alt virker greit, så lenge man hevder at det er "miljøvennlig".
Ingen tar seg tid til å sette opp et regnestykke som viser det virkelige effekten av dårlig emballasje.

Før i tiden (når alt var bedre:-) la produsent sin ære i høy produktkvalitet og det var viktig at varen kom frem uskadet.
Nå virker det være verdensmesterskap i å ha god klagehåndtering og rundhåndet reklamasjons håndtering.
Uforståelig.

• Like
Reaksjoner: Drax
Har sett så utrolig mye dårlig emballasje de senere årene at jeg blir helt matt.
Spesielt innerdører, altså dørbladene, kommer pakket i kun tykke blanke plastposer.
Helt krise!!

@Drax , jeg tror du har helt rett.
Her kan du se hvordan det så ut når vi fikk levert interiørpanel ferdig beiset til vår hytte.
Total pris på panel, utforinger og lister ferdig beiset og behandlet var nesten 100.000,-
Alt ble lagt ute når transportør leverte varene. Og de bedyret at det var trygt emballert og at de skulle dekke godt til.

Se resultatet på bildene.
Panelet var plastet inn 12 lengder per pakke i perforert plast, lister og utforinger ble lagt på, deretter en tynn presenning fra Biltema.
I løpet av 1 uke var alt ødelagt.

Resultat ble at alt måtte produseres på nytt og jeg fikk materialer verdt 100.000 som jeg måtte kappe opp i 30cm lengder og lagre som ved.
Det varmer godt, men hvorfor er selger villig til å ta denne type kostnad?
En ting er sikkert; dette gikk helt fint i 2015-2022 hvor det var full fart i byggemarkedet, men det kan umulig gå nå?

000073212.jpg` hh3242.jpg dd073304.jpg

• Wow
Reaksjoner: Astrid
Resultat ble at alt måtte produseres på nytt og jeg fikk materialer verdt 100.000 som jeg måtte kappe opp i 30cm lengder og lagre som ved.
Det varmer godt, men hvorfor er selger villig til å ta denne type kostnad?
En ting er sikkert; dette gikk helt fint i 2015-2022 hvor det var full fart i byggemarkedet, men det kan umulig gå nå?

Ja, dette kan man lure på hvordan kan fortsette i disse tider hvor kostnader knyttet til bygging av hus bare øker og øker.
En merkostnad på 80-100.000 kroner i tapte materialer er direkte ødeleggende for en byggmester under oppføringen av et hus.
Både økonomisk og logistikkmessig.
Det er ikke gjort i en håndvending å få produsert opp panel, utforinger og listverk i korrekte dimensjoner beiset i korrekt farge.
100.000 er også er ganske betydelig økonomisk faktor når sluttstreken i et prosjekt skal trekkes i regnskapsboken.