Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kranglefanten

Kaptein
14 Feb 2025
138
25
Rogaland
Skal bygge innebyggd sittebenk m/oppbevaring, men ser til skrekk at nå er skrogene sånn klikk, klikk system.

Eller er de like sterke som tidligere?

Screenshot 2025-03-05 210629.jpg

Min oppriktige mening er at disse nye løsningene er raskere, krever mindre verktøy, men er betydelig svakere enn tidligere.
Nå er man helt avhengig av at plasten som holdet hele greia sammen.
Den dagen plasten blir sprø eller knekker, så ryker hele dritten.

Den forrige løsningen med stålskruer, strammehjul og treplugger fungerte greit til sitt bruk - i hvertfall hvis man supplerte med litt lim :)

Det vi ser nå er en trist utvikling. Raskere montering. Kortere levertid på møbelet. Hyppigere kast. Kjøp nytt.

• Like
Reaksjoner: Kranglefanten
Huff ja tragisk, mine favoritt skrin fadern kjøpte til seg selv var i x-finer hos Ikea tidligere.
Holdt i 20år til verktøy og smådeler i verkstedet.

Jeg skulle kjøpe de igjen, nå var de laget av mdf laminat med blabla.

IKEA kjøkken for eksempel var veldig bra, nå er de stadig dårligere og dårligere.
Det er bare trist, men helt i tråd med tiden vi lever i.
Akkurat den løsningen som vises overfor her er bare helt tragisk!
Plastdetaljer som ikke vil tåle belastning eller tidens tann: Plast blir sprøtt med tiden!

Forrige hus vi kjøpte i 2010 pusset vi opp og monterte Ikea-kjøkken. Veldig fornøyd med det. Etter 11 år var det omtrent som nytt. På nye huset valgte vi Strai-kjøkken. Kostet ikke så alt for mye mer enn Ikea når det var kampanje, men tydelig mer solid og bedre bygget enn Ikea-kjøkkenet som vi var så fornøyd med, og vi fikk det lakkert i egenspesifisert farge. Produsert i Norge. Enkelt å montere. Vi hadde da vært innom flere andre, bl.a. Sigdal samt både det som Power og Elkjøp selger, og Ikea, uten å være helt overbevist om verken kvalitet eller stil. Men, etter ett års tid i nye huset trengte vi litt mer plass på kjøkkenet, og monterte derfor et høyskap fra Ikea på en annen vegg enn Strai-kjøkkenet. Valgte Ikea fordi det var da mye billigere enn et tilsvarende stort og "smart" skap fra Strai. Angrer på det. Det er tynt og ustabilt skrog, tynn dør som flekser når du tar i den. Umulig å justere helt korrekt. Det kommer til å ende på skroten så snart vi blir klar over at Strai har kampanje igjen, og vi får bestilt derfra.

Er dette METOD serien som er endret eller en ny serie?

Hadde slike plastgreier på et speilskap jeg kjøpte til badet for et par måneder siden, fungerte greit det, men mer skeptisk til større ting som kjøkkenskrog.
Men tiden vil vise, ingen vet jo med sikkerhet hvor godt disse kjøkkenene henger sammen om 15 år.

har ikke mye av tingen blitt sånn honney-comb på ikea ? før var det spon el mdf i platene på kjøkkenskrog og garderobe skrog.
sist kompis kjøpte garderobe der i fjor, så veide de ingenting lenger, skjønte lite, helt til skjønte at var sånn honney-comb plater.... så ja blir bare dårligere og simplere

typ sånn jeg mener : https://webplast.no/admin/public/ge...der/swap-board_plade_www.jpg&width=868&crop=0

Enkelte ting har vært det lenge da, Bikubemønster i papir rett og slett.

Utrolig sterkt om det får stå i fred og ikke i fukt.

Men flere ting har nok fått denne type konstruksjon ja, og prisen går oppover ;)