Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

HagenNissen

Menig
31 Jan 2026
3
0
Hei alle sammen!
Jeg fant dette prosjektet på en tradisjonell DIY-nettside som jeg følgher litt.
Har lenge fundert på å jeg skal få inn litt bevegelse og liv i form av et vannspeil i hagen.
Hva er da bedre enn rennende vann mellom to vannspeil?

Her er det opprinnelige innlegget som satt meg på sporet av ideen.
Oversatt på frihånd fra Engelsk til Norsk av meg, så det er sikkert litt "ugreit" språk :)

IBC_Fontene.jpg

IBC-kaskadefontene — profesjonelt resultat på gjør-det-selv-budsjett
To industritanker, en treramme og steinforblending – det er alt du trenger for å lage en kaskadefontene som ser ut som den er bygget av en proff landskapsentreprenør. Hemmeligheten: Skjul hele konstruksjonen.

Slik fungerer det::
Øvre tank renner over i den nedre ved hjelp av tyngdekraften
Én nedsenkbar pumpe i det nedre bassenget pumper vannet tilbake til toppen
Lukket kretsløp – stille, økonomisk og lite vedlikehold

Byggesteg:
Grav ned tankene delvis på et komprimert grusfundament – helt i vater er kritisk
Plasser øvre tank høyere for å få et pent fossefall
Bygg en ramme av 2x4 rundt begge tankene
Kle inn med naturstein eller tre
Lag et rent kutt ved overløpet – monter et overløpsblad/overløpsrenne (weir) i rustfritt stål for en jevn «vanngardin»
Planlegg en skjult servicedør for tilgang til pumpe og vedlikehold

Hvorfor der fungerer:
Tyngdekraften tar seg av nedløpet. Én pumpe tar seg av løftet opp igjen. Denne enkelheten betyr færre deler som kan feile, og driftssikker funksjon i mange år.

Så planen min er å skaffe to IBC-dunker som har vært brukt til noe "ikke-giftig", som f.eks. matolje.
Skylle godt. Montere slik beskrivelsen forklarer.

Hva tenker dere?
Er dette noe som kan fungere godt i Norge? Med nedtapping før vinteren osv?

Før jeg fant dette med IBC-dunkene var planen å støpe noe i betong, men dette virker mye enklere.

Hva synes dere?
Noen som har tanker om hva jeg kan benytte av belysning i tankene?...og eventuelt hvor kraftig pumpe jeg må sette inn for å få et pent vannfall?

Har også tenkt litt på dette med fordampning av vann.
Vil det bli et problem? Vil jeg måtte etterfylle til stadighet?