Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

BobMarley

Menig
15 Sep 2025
4
0
Jeg holder på å bygge opp verktøykassa hjemme og har innsett at et multifunksjonsverktøy er noe jeg virkelig kommer til å få bruk for.
Men herregud, det finnes jo et hav av modeller der ute! Jeg vil ha noe som kan brukes til litt av alt – tre, metall, gips og kanskje litt plast.

Har opplevd at noen verktøy mister piffen så fort man møter litt motstand, mens andre vibrerer så mye at det føles som å prøve å sage med en rangle.

Hvilke merker stoler dere på?
Er det verdt å gå for de kjente proffmerkene som Fein, Bosch eller Makita, eller finnes det rimeligere alternativer som funker like bra til hobbybruk?

Og ikke minst – hvilke blader og tilbehør bør man ha liggende så man slipper å stå midt i et prosjekt og mangle det man trenger?

Er Fein å regne som originalen og derved også best?

Fein MultiMaster AMM 700 Max Top AS Multiverktøy.webp

slaglengde på multikutter er jo det som gjør den effektiv, jo større slaget fra side til side er jo kjappere og mer effektiv er den.

de billigste verktøyene virker for å ha en meget lav slaglengde og da får man ofte problemer med å bli kvitt spon mellom tenna og man får da varmgang og ødelegger blader.

dyre blader brukt riktig varer lengre enn billige blader brukt feil :) jeg kjøper heller noen dyre blader og bruker de slik de er laget kontra å ete meg igjennom spiker og metall med blad beregna på treverk.

èn ting til.

Blader som er laget for å funke i både tre og metall funker som regel dårlig i tre å metall. det er bedre å investere i egne tre-blader og enge metall-blader :)