Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Oddgeir

Korporal
25 Feb 2025
6
2
Holder på med flere prosjekter både hjemme og på byggeplass, og et av de største praktiske problemene mine er å få flyttet tunge ting på en sikker og effektiv måte.
Det kan være alt fra sementsekker og tunge verktøykasser til lange metallplater.
På flatt gulv går det som regel greit, men så snart jeg må over grus, gress, pukk eller litt ujevne flater, blir mange av de vanlige trallene jeg har prøvd ganske håpløse å manøvrere.

Jeg vurderer å investere i en ny trillebår, tralle elelr liknende, men blir litt overveldet av utvalget.
Det finnes jo jekketraller, sekketralle med luftgummihjul, plattformtraller, sammenleggbare varianter, firehjulstraller, og til og med motoriserte løsninger.

Så – hva bør jeg se etter om jeg vil kombinere høy lastekapasitet med god manøvrerbarhet?
Er det hjultype som er nøkkelen (store luftfylte hjul vs. massive gummihjul vs. punkteringsfrie skumhjul), eller er selve konstruksjonen av tralla minst like viktig?

Jeg er også opptatt av sikkerhet og ergonomi.
Har dere noen gode tips for hvordan man kan transportere tunge materialer uten å risikere ryggskader eller at lasten velter?
Kanskje det finnes smarte løsninger som bremser eller støtteben som gjør det tryggere?

Del gjerne erfaringer og anbefalinger om hvilke traller dere bruker til byggematerialer, maskiner og annet tungt utstyr – og hva dere angrer på å ha kjøpt.
Jeg vil jo gjerne lære av andres bomkjøp før jeg bruker penger selv!

Jeg ser det er flere enn meg som sliter med å finne en tralle som faktisk fungerer når man skal frakte tunge ting over ujevnt og ulendt underlag – og det skjønner jeg godt. Jeg har vært gjennom samme runden selv, og her er det noen ting man bør være obs på før man kjøper.

Små, harde hjul er en katastrofe på grus, jord og røtter – de graver seg ned og gjør alt mye tyngre. Jeg ville derfor valgt store luftfylte hjul, eller alternativt PU/foam-hjul som ikke kan punktere, men fortsatt gir god demping. Brede hjul med litt mønster er gull når du skal gjennom myk jord eller over røtter.

Rammen bør være robust, helst i stål eller kraftig aluminium, og akslingene bør være solide nok til å tåle slag når du må vippe tralla over stein eller kanter. En lav lasteplate og god balanse er også viktig, slik at du slipper å løfte for mye selv.

Disse har jeg selv sett litt på i det siste:

Min erfaring er at man kan løse mye ved å tenke på enke ting og planlegge godt.
  • Plasser tyngste last så nær hjulene som mulig, da blir den mye lettere å håndtere.
  • Ta det rolig i bratte bakker – jevn fart og korte steg er bedre enn å “løfte og rykke”.
  • Sjekk lufttrykket i hjulene jevnlig – halvflate hjul gjør jobben unødvendig tung.
  • Om du ofte må opp trapper eller veldig bratte partier, vurder en trappetralle eller en variant med trehjulssystem som ruller lettere opp kanter.
For min egen del har overgangen til store luftfylte hjul vært det som gjorde størst forskjell.
Nå kan jeg faktisk flytte ting alene som jeg før måtte ha hjelp til.

Hva slags underlag sliter dere mest med?
Grus, skogsstier, bratte bakker?

Kanskje vi kan lage en “best i terreng”-liste basert på erfaringene våre her inne.
Det var bare ved en ren tilfeldighet at jeg kom over produktene til Wimel - og de virker veldig spennende!

Wimel3.jpg Wimel2.jpg Wimel1.jpg

Det var bare ved en ren tilfeldighet at jeg kom over produktene til Wimel - og de virker veldig spennende!

Denne var ganske spennende!
Er det noen som vet om dette er skikkelig kvalitetsprodukter, eller er det kina-jall som er pent pakket og selges dyrt med god fortjeneste?

• Like
Reaksjoner: Oddgeir