Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Porky

Menig
9 Feb 2025
3
2
Jeg har en Makita 2704N Bordsag og er kjempefornøyd med den.
Sagen ble levert fra fabrikk med 260x30mm sagblad med 24 tenner.

Nå synes jeg sagbladet begynner å ta dårlig og kuttene er ikke spesielt pene lenger.

Det finnes så mange ulike sagblad der ute. Hva skal jeg velge?
24 tenner? 40 tenner? 48 tenner?

2704N_C8R0.jpg

Vedlegg

• Like
Reaksjoner: ByggeHus og Johnsen
Anbefaler også å slipe opp bladet etterhvert som det blir sløvt, kvalitetsblader kan slipes endel ganger og blir som nye - sjekk feks norcut i Sandefjord.

24T er kløyveklinger som brukes til konstruksjonsvirke eller treverk som ikke skal brukes til å se pent ut, fart > utseende.

48T brukes som regel til materiale som skal ha et pent snitt med minimalt med fliser.

Det finnes 60T og 90T som jeg ikke har noe fornemmelse om, men har hørt at disse er ment for niche markedet og egentlig ikke er særlig mye brukt.

• Love
Reaksjoner: Porky

Takk for tipset @lekteren !

Endte opp med å bestille 2 stk sagklinger til bordsagen min hos Oslo Tool Co.
- 48T Generell bruk kostet 956,- pr stk
- 60T Allroundblad kostet 988,- pr stk,
- 80T til superfine snitt til 1199,- pr stk

Etter samtale med gutte hos Oslo Tool Co. viste det seg at jeg nok trengte sagklinge med litt flere tenner enn det som fulgte med.
Litt vel røffe kutt med 24T sagklinge til det jeg bruker det til.
Håper det viser seg å være sagklinger av god kvalitet. Nå regner jeg med at jeg har sagklinger en stund fremover.

Skal legge ut info når jeg får varene og testet de.
Mulig jeg trenger bistand med å skifte sagklingene :ROFLMAO:

Skjermbilde 2025-02-17 060254.jpg Skjermbilde 2025-02-17 055919.jpg Skjermbilde 2025-02-17 060040.jpg

Sagen ble levert fra fabrikk med 260x30mm sagblad med 24 tenner.

- 48T Generell bruk kostet 956,- pr stk
- 60T Allroundblad kostet 988,- pr stk,
- 80T til superfine snitt til 1199,- pr stk

24T sagklinge er normalt kun til kløyving, altså langsgående kutt i treverk. Svært merkelig at sagen ble levert fra fabrikk med dette bladet.

Med 48T, 60T og 80T har du en flott sagklinge-garderobe.

HVIS du noen gang skal jobbe med laminat må du ikke føkke opp de flott klingene dine på det arbeidet.
Da er de ødelagt i en fei.
Da må du kjøpe denne, også fra Oslo Tool Co.
Den har kun 12 tenner, men holder 100x lenger enn standard klinger. Anbefales på det sterkeste!

Skjermbilde 2025-02-17 162954.jpg