Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Sverre

Menig
2 Okt 2025
3
1
Jeg vurderer å kjøpe et lite aggregat til byggeprosjekter hjemme, men er usikker på hvilken kapasitet jeg faktisk trenger.
Hvilke faktorer bør man vurdere når man velger aggregat, for eksempel maks strøm, kontinuerlig driftstid og type strøm (sinuskurve)?
Har noen erfaringer med modeller som virkelig fungerer på mindre prosjekter?

Byggeprosjekter hjemme, er du off grid? Hjemme er skjøteledning som regel beste løsning, med mindre du har ganske unike behov?

Takk for svar @oddbjoh.
Ja, nå var jeg sikkert litt "uklar" i formuleringen min der i første tråden
:) Beklager det.

Jeg er vel litt i kategorien "lei av bylivets jag og mas" og har derfor kjøpt meg et gammelt nedlagt "småbruk" på 100 mål.
29 mål dyrka mark og 71 mål skog.
Så har jeg kjøpt 4 naboteiger på hhv. 700 mål skog, 250 mål skog, 300 mål skog/fjell og 150 mål skog/fjell.
Totalt blir det litt over 1500 mål.

Rundt på dette bruket er det flere småhus, masse gjerde, låver, løer og andre driftsbygninger som trenger akutt kjærlighet i form av oppretting av grunnmur og nytt tak.
Dette krever betongblander, piggmaskin, borhammer, vinkelsliper + masse ulike verktøy som med fordel ikke drives på batteri.

Jeg kommer meg rundt enten med pickup m/tilhenger eller 6-hjuling (m/u tilhenger) så jeg kan lett frakte med meg strømaggregat.
Det blir helt sikkert bruk for skjøteledning fra aggregatet og frem til byggeplass, men da snakker vi maks 20 meter eller så.

Dette er jo småbruksdrømmen, ispedd en dose "klare meg selv" motivasjon.
Så mest on og litt off-grid er jo ikke en helt utenkelig tanke.

Til det behovet hadde jeg vurdert et typisk koffertaggregat, enten dual fuel eller bensin.

Champion lager et som yter ca 1800 watt på kontinuerlig belastning. Det er nok til å drive min bord og kappsag (dog ikke samtidig). Eneste jeg har prøvd som jeg ikke fikk igang var stor høytrykkspyler - men har du vann har du jo ofte strøm også. Dette aggregatet finnes også i dual fuel og har en storebror med 500+ watt ekstra.

Alternativt har gebe veldig rimelige aggregater i denne klassen som sikkert er helt greie og om du har lyst til å bruke dobbelt/trippelt så mye så har du honda sin EU-serie.

• Like
Reaksjoner: Sverre
En tredje mulighet er såkalt powerstation, ergo batteri og inverter i ett. Mulig å få noen kWh til rimelig tilsvarende priser som aggregat nå, sjekk feks anker eller pecron.

Fordelen er jo at du slipper bråket og vedlikeholdet til bensinmotor, og du har jo strøm å lade med mellom slagene uansett.

• Like
Reaksjoner: Sverre