Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Bismarck

Korporal
14 Sep 2025
6
1
Dette er ikke relatert til selve bormaskinen, men mer om bruken av bor og bormaskin.

Jeg har et lite frustrasjonsmoment når jeg driver med prosjekter hjemme:
Når jeg skal bore i glatte flater eller harde materialer (for eksempel fliser, metall eller harde tresorter), så opplever jeg ofte at boret "slår seg" eller glipper idet jeg starter. Resultatet er at hullet havner på feil sted, eller at overflaten får stygge riper før jeg i det hele tatt er i gang.

Så – hva er den beste måten å unngå dette på?

Her er noen tanker og ting jeg har hørt om, men jeg er veldig interessert i hva dere med mer erfaring gjør?

Har dere noen gode triks, verktøyanbefalinger eller "hjemmelagde løsninger" som gir pene og presise hull fra første sekund?
Dette gjelder både for små prosjekter (henge opp bilder på flisveggen) og større prosjekter (montere ting på metall eller betong).

Alle tips tas imot med takk – både proffe og enkle hobbymetoder!

bruke riktig bor kan være løsningen, og. flis kan være litt vanskelige, men diamantbor med høy hastighet vil fungere greit.

på metall og harde trestorter vil det funke fint med en automatisk kjørner o.l for å lage et startspor for boret

• Like
Reaksjoner: Bismarck
Mine beste tips fra hobbyverkstedet.
Disse er et kondensert resultat av mange bor som har "sklidd" på overflaten - mye frustrasjon! :)

Bruke senterpunsj
På metall kan du bruke en senterpunsj eller til og med et lite spikerhugg for å lage et merke før man borer.
Dette gjelder også for treverk eller andre materialer.

Maler- eller maskeringstape
Sett en liten bit tape på fliser eller glatte flater for å gi boret mer feste.

Start med lav hastighet
Jeg prøver å starte sakte, da "vandrer" ikke boret like lett før det biter.

Spesialbor
Det er stor forskjell på vanlige bor og for eksempel spissere flisbor og bor med karbidspiss når det gjelder presisjon.
Bruk riktig bor for underlaget du skal bore i.

Bruke borestativ eller føringshjelp
Har aldri prøvd det hjemme, men kanskje det er verdt investeringen hvis man skal ha perfekte hull?

Bor hull i en treplate. Klem treplaten mot emnet med si en tvinge. Bor i veg.