Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
Du kan nok leie boremaskin og hullsag fra et verktøyutleiefirma som Naboen eller kjøpe inn hullsag selv, som f.eks denne, den skal nok klare det du skal igjennom.

Hvis ikke kan du tegne inn hvor du skal ha røret og borre mange små hull, deretter meisel et sirkulært hull i pipen.

Et lite obs før du eventuelt starter, er du sikker på at pipen din ikke er fylt opp med leca-kuler? Dette var et spørsmål jeg fikk i fjor da vi monterte peis (og som vi heldigvis ikke hadde).
Gjerne ha noen store søppelsekker stående klar hvis du er usikker.

• Like
Reaksjoner: PerS
Smart forslag! Likte den!!
Tror du den klarer å bore gjennom både selve Lecapipen og selve innerrøret?

Borer jeg samme diameter i både pipe og innerrør?
Det skal nok klare begge, røret er sikkert også laget av leca.

Fant denne informasjonsvideon om røyrkinnføring du kan bruke som inspirasjon.

Nå når jeg har fått morgenkaffen i meg, så kom jeg på å huske at vi fikk større hull enn røykrøret da montøren tettet glippen mot piperøret med Robust Ildfast Mørtel
Så det er flere måter å gjøre det på.

Bare merk at jeg ikke er noe fagmann på dette feltet, så gjerne forhør deg med diverse peisbutikker. ;)

@PerS, det er to farbare veier.
Enten borer du mange små hull i en sirkel og deretter pigger ut etter beste evne. Det blir ikke en pen kant, men det kan du uansett mure igjen etter at pipeløpet er montert.
Den proffe måten er å ta hull med et diamantkjernebor for pipeboring. Jeg kjøper mine fra Hellum Diamant.
De koster noen kroner, men sluttresultatet blir upåklagelig. Regn med 1500-2000,-

Røykrøret i en pipe er keramisk og knallhardt, det er ikke sjanse å få boret et hull i dette uten et diamantbor.
Alle forsøk vil bli straffet med at røykrøret blir skadet. Det vil du ikke.

@PerS , hvis du på det sentrale østlandsområdet kan du få låne diamantkjernebor av meg (gratis, naturligvis). Bare send meg en PM, så avtaler vi.

942000-pipebor-e1669127569620.jpg