Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kaos

Menig
22 Sep 2025
4
0
Vi skal henge opp en stor flatskjerm på veggen, men jeg har et lite luksusproblem: jeg vil ha det helt ryddig og pent rundt TV-en.
Det betyr at jeg ikke ønsker å ha kabler som henger ned fra skjermen og ned til møbelet under. Jeg vil heller ikke ha en synlig kabelkanal utenpå veggen.

Så hva er de smarteste løsningene her?
Jeg tenker både på strøm, HDMI og nettverkskabel.
Strømuttaket er pr. i dag plassert nede ved gulvet sammen med de andre kontaktene, men jeg kunne gjerne hatt et skjult uttak bak TV-en.
Samtidig vil jeg jo gjerne ha HDMI opp til receiveren/TV-boksen, og helst også en nettverkskabel (selv om TV-en støtter WiFi).

Jeg er litt usikker på hva som er best løsning og hva som er "lov" å gjøre selv, spesielt når det gjelder strøm.

Hvordan har dere andre løst dette?

Jeg ser for meg at dette er et tema mange har irritert seg over når de har hengt opp flatskjerm.
Alle tips, bilder og erfaringer mottas med stor takk – både proffe løsninger og DIY-varianter!

Bokser i veggen rør mellom. Vi brukte helt vanlige bokser, borret store hull i dem og hadde et avløpsrør fra biltema med tilstrekkelig dimensjon til at vi fikk trukket både hdmi og strøm.

Nå er TVen dog byttet ut med en samsung frame, der er alt i en tynn kabel fra skjerm til kontrollboks som har ethernet, strøm, hdmi etc.

• Like
Reaksjoner: Kaos
Tabbeboks oppe og nede med stort hull. Alle kabler trekke imellom med kontaktene på. Den ene endet av strlømkabelen har vanligvis en liten flat kontakt.
Flere av disse kontaktene finnes i vinklet utførelse.

En helt annen løsning er å fore frem en falsk vegg si 3 cm frem. Eller vertikale spiler. Mellom to av disse legges et lokk i samme materiale.

• Like
Reaksjoner: Kaos
Denne løsningen med å legge rør i vegg er helt lovlig å gjøre selv.
Finnes mange måter å gjøre det på, jeg bruker K-rør Ø25, men har i tillegg nettverksport og strøm bak TV-en.
PS: Ethernet fremfor wifi er lurt når du kan.

• Like
Reaksjoner: Piloten
Stort sette er det mulig å ta et 73mm hull i gips bak tv'en og så føre kablene ned bak gipsplate til et annet hull lenger ned på veggen.
Det forutsetter at du kan føre kablene i samme fakket, altså ikke krysse en stender.
Selv med isolasjon i veggen er det mulig å få kablene ned og ut hulle nedenfor.

Bare å tape fast kablene i en tommestokk eller noe annet bøyelig, men stivt og "fiske" i vei.