Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Henkii

Sersjant
25 Mar 2025
21
5
Ser det er muse-år i år, og jeg har allerede fått uønsket besøk i både garasje, kjeller, uteboder - og i Teslaen (forbasket driit!).

Vil helst unngå både gift og limfeller, så jeg lurer jeg på hva som er egentlig de beste måtene å sikre huset mot mus uten gift?
Jeg har forsøkt å Google, men blir ikke klokere.

Hvilke typer tettinger funker faktisk? Stålull? Musebørster? Metallnetting?
Er det noen plast- eller skumtyper mus ikke gnager gjennom?
Tips til forebygging rundt grunnmur og gjennomføringer?

Hva med ultralyd – fungerer det eller er det bare tull?

Erfaringer med musefeller som ikke bruker gift (slagfeller, tunnelmodeller osv.)?
Lønner det seg å sikre ventilene, og i så fall hvordan?

Jeg tror mange kommer til å få problemer i årnå som hele musefamilien flytter inn for vinteren.

Har diverse erfaringer med dette siden vi flyttet til et gammelt hus et landlig sted og før man rakk å renovere alt. Her kom mus seg inn mellom grunnmur og kledning fra tidlig 1900. Jeg hadde to Victor Multikill med peanøttsmør som åte. De fungerte helt suverent og tok mange mus. Jeg hørte ved ett tilfelle at en mus ble tatt i en slik og man hørte bare noe svak elektrisk summing og ingen som helst lyd eller respons fra selve musen. Så jeg har troen på at dette var ganske humant. Men, Victor Multikill er kun ment for innendørs bruk. Jeg hadde dem stort sett utendørs på godt beskyttede steder, i en bod, under et overbygg etc. Jeg er usikker på om det var dette som gjorde dem defekt, men innen ett år var begge fellene defekte så jeg har ikke kjøpt flere. De er tross alt ganske kostbare.

Har også brukt en del Rapp2 slagfeller, som er kjent for å være effektive og humane. De er utformet slik at utløser og slag i det store og hele kun er tilgjengelig for mus og ikke andre dyr. Opplevde allikevel ved et tilfelle at en spurv gikk i den. Etter en stund opplevde jeg at fellen i boden sluttet å ta mus, men isteden var veltet over og spist tom for åte. Jeg satte opp et kamera for å sjekke ut hva som pågikk, og det viste seg at en stor mus hadde lært seg å tippe den over. Jeg la derfor en plankebit over med en stein på, slik at fellen ikke kunne veltes enkelt. Da tok fellen musen, men det var en stor og fet mus og fellen klappet over hodeskallen og ikke kroppen. Resultatet var at jeg gjennom arbeidsdagen fikk flere titalls varsler fra kameraet om musen som strevde rundt med fellen. Jeg dro tidligere hjem fra jobb for å avslutte lidelsene til musen, og fjernet resten av Rapp2-fellene.

Bruker nå en større gassdrevet slagfelle fra Goodnature kjøpt på bole.no. Den er effektiv og slår definitivt unna for å si det slik. Du vil ikke ha fingrene inne der når det smeller for da er det legevakt neste. Men, den bruker forholdsvis dyre gasspatroner og jeg har ikke brukt tid på å finne ut om det er noen erstatninger som er billigere et annet sted. Ser ut som slike patroner for luftvåpen, med unntak av at det er gjenget hals på dem.

Men, det som var gamechangeren for mus inne i veggene var å montere musebørste fra skadedyrbutikken mellom utlektet 70-tallskledning og grunnmur/opprinnelig kledning fra 1900, og fuge med en antignager-fugemasse i alle sprekker mellom grunnmur og opprinnelig kledning. Er også viktig å tette i hjørnekasser, og der er en kort lengde med musebørste enkel å dytte opp. Har siden ikke hatt mus i huset.