- 30 Okt 2025
- 4
- 0
Vi holder på å tegner og prosjektere en ny bolig, og nå sitter jeg og klør meg litt i hodet over hvilken trappeløsning som faktisk fungerer best i praksis.
Det finnes jo rettløpstrapp, L-form, U-form, åpen trapp, lukket trapp, med eller uten repos… og hver løsning ser ut til å ha både fordeler og ulemper.
I mitt tilfelle betyr valget mye for både romfølelse, lysinnslipp og hvordan planløsningen blir rundt trappa.
Jeg vil helst unngå at trappa enten føles som en stor kloss midt i huset, eller som en “tung motorvei” gjennom stua.
Er repos faktisk bedre i hverdagen enn en rett trapp?
Angrer noen på å ha valgt åpen trapp (støy, trekk, sikkerhet for barn)?
Tips for plassering i huset – f.eks. i entré vs. mer sentralt i oppholdsrom?
Har noen fått bedre romfølelse ved å bruke glassrekkverk, lysåpning eller smart lagring under trappa?
Jeg vil helst planlegge riktig nå før alt er låst på tegningene!
Akkurat nå er vi veldig på repostrapp, u-trapp eller 180grader trapp.
Hva tenker dere om en slik trapp?
Er det noen fordeler eller ulemper vi bør vite om før vi velger denne trappetypen?

Det finnes jo rettløpstrapp, L-form, U-form, åpen trapp, lukket trapp, med eller uten repos… og hver løsning ser ut til å ha både fordeler og ulemper.
I mitt tilfelle betyr valget mye for både romfølelse, lysinnslipp og hvordan planløsningen blir rundt trappa.
Jeg vil helst unngå at trappa enten føles som en stor kloss midt i huset, eller som en “tung motorvei” gjennom stua.
Er repos faktisk bedre i hverdagen enn en rett trapp?
Angrer noen på å ha valgt åpen trapp (støy, trekk, sikkerhet for barn)?
Tips for plassering i huset – f.eks. i entré vs. mer sentralt i oppholdsrom?
Har noen fått bedre romfølelse ved å bruke glassrekkverk, lysåpning eller smart lagring under trappa?
Jeg vil helst planlegge riktig nå før alt er låst på tegningene!
Akkurat nå er vi veldig på repostrapp, u-trapp eller 180grader trapp.
Hva tenker dere om en slik trapp?
Er det noen fordeler eller ulemper vi bør vite om før vi velger denne trappetypen?