Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Hårek

Korporal
18 Aug 2025
9
2
Skal skifte kledning, lekter og vindsperre på en yttervegg og setter samtidig inn nye vinduer.
Liker å planlegge arbeidet før jeg starter opp og gjør innkjøp.

Hvordan foretrekker dere å montere vannbrett og beslag over og under vindu?
Tenker da på når i prosessen dere setter dette på plass og hvordan dette monteres.

Jeg har kjøpt ferdig trykkimpregnert vannbrett på Maxbo som skal brukes over og under vinduet og et tilhørende vindusbeslag som passer perfekt over treverket.

Tenker at noe av nøkkelen her handler om å montere dette i riktig rekkefølge.

vannbrett maxbo.jpg vannbrett beslag maxbo.jpg

I ditt tilfelle ville jeg montert isolasjon, vindtettet med duk eller plater, klemt fast vindsperre med sløyfer, lektet ut, satt inn nye vinduer og tapet iverganger mellom vindtetting og vindu.
Med utlekting og nye vinduer på plass, ville jeg montert vannbrett og beslag.
Helt til sist ytterkledning.

• Like
Reaksjoner: Hårek
Vi monterer alltid vannbrett og beslag så tidlig som mulig i prosessen – helst før vi kler ferdig rundt vinduet – for å sikre god tetting og overlapp.

Under vinduet:
Først monterer vi vannbrett (underkarmbeslag) med riktig fall utover (minst 10 grader).
Vi legger alltid en komprimerbar bunnfyllingslist eller en drenerende fugebånd mellom vannbrett og kledning for å hindre at vann trekker inn bak.
Det er viktig å ha klaring mellom vannbrettet og vinduskarmen (2–5 mm), slik at eventuell fukt kan dreneres ut.
Deretter kler vi opp til vannbrettet med en liten luftespalte, så vann ikke trekker opp i kledningen. Når vi monterer kledningen under vinduet, lar vi det være en liten glippe (5–10 mm) mellom toppen av kledningsbordene og undersiden av vannbrettet/underkarmbeslaget.

Over vinduet:
Overkarmbeslag monteres alltid før vi setter på toppkledningen.
Vi starter med vindsperre og eventuelt sløyfer/lekter, så legger vi beslag som går inn under vindsperra og ut over kledningen, slik at vann ledes ut.
Beslaget skal ha et lite dryppnes (knekk i front) for å hindre at vann renner inn bak kledningen.
Etterpå monterer vi vannbrett/overligger og kledning, med 5–10 mm klaring mot beslag for lufting og bevegelse.

Kort sagt: vi legger alltid beslag og vannbrett slik at vann ledes ut og vekk fra konstruksjonen, og vi sørger for overlapp mot vindsperre og kledning. Det er bedre å bruke litt tid her enn å få vannskader senere.

• Like
Reaksjoner: Hårek