Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KondensaTor

Menig
1 Jul 2025
2
5
Et praktisk problem for dere praktiske og glupe folk her inne.
Har en boligtomt hvor jeg i løpet av sommeren skal utføre litt ulike arbeider som hagedam, platting, støttemur mm.
Uten å gå i detaljer og en lang historie, så har jeg behov for at både hagedam, platting og støttemur bygges på samme høyde/nivå.
Det er ikke snakk om behov for milimeterposisjon, men jeg bør holde meg innenfor +/- 10mm.

Skulle svært gjerne ha sluppet å kjøpe en kostbar laserpakke som Leica Rugby 610 eller liknende.
Jeg ser Staypro tar hele 21k for en slik komplett pakke, og de pengene skulle jeg gjerne ha brukt på noe annet moro.

Noen som har innspill til hvordan jeg kan fikse dette med å måle inn korrekt nivå, uten å bla opp 21k?

Leica Rod Eye 160 Digital Lasermottaker.webp Leica Rugby 610 Rotasjonslaser.webp Leica Rugby 610 Rotasjonslaserpakke.webp Nedo 191835110 Stativ.webp Nedo TN20K Flexilatta Nivelleringsstang.webp

• Like
Reaksjoner: Ulogisk
Hva med en billigere laser, du kan jo bruke nesten hva som helst om du gjør det når det er mørkt nok?

Evt kan du jo bare leie en proff laser, måle og så bli ferdig med det? Eller be noen andre måle - altså en sertifisert landsmåler, det er greit å ha noen å skylde på om naboene klager 😜

• Like
Reaksjoner: KondensaTor
Billigste løsning - 100% nøyaktig - fungerer over laaaange avstander!

Hultafors S1012 Slangevater
Vater i to deler som du setter i hver sin ende av en slange som deretter fylles med vann. Passer hvis du skal kontrollere helling på større flater.

Et slangevater er et måleinstrument som brukes for å finne ut om to punkter er i samme horisontale nivå. Det fungerer ved å utnytte tyngdekraften og prinsippet om likevekt i væsker. Et slangevater består av en fleksibel slange, vanligvis en hageslange, som er koblet til to gjennomsiktige beholdere, ofte sylindriske.

Slik fungerer det:

1. Fylling:
Slangen og beholderne fylles med vann (eller annen væske) til væskenivået er det samme i begge beholderne.
2. Likevekt:
Når slangevateret er fylt, vil væskenivået i begge beholderne alltid være det samme, uavhengig av avstanden mellom dem eller om de er plassert i ulik høyde.
3. Måling:
For å sjekke om to punkter er i samme nivå, plasseres en beholder ved hvert punkt. Hvis væskenivået i begge beholderne er lik, er punktene i samme horisontale plan.

Prinsippet bak:
  • Tyngdekraft:
    Tyngdekraften trekker væsken nedover, og får den til å utjevne seg mellom de to beholderne.

• Forbundne kar:
    Slangen fungerer som en forbindelse mellom de to beholderne, og væsken vil alltid søke å finne et likevektspunkt.
Fordeler:
  • Slangevater kan brukes på lange avstander og ujevnt terreng.
  • Det er et enkelt og rimelig instrument.
  • Det er lett å bruke og krever ingen komplisert innstilling.
Ulemper:
  • Kan være vanskelig å bruke i sterk vind eller på ustabile overflater.
  • Kan være utsatt for lekkasjer eller luftbobler i slangen, som kan påvirke målingen.

Hultafors S 1012 Vater.webp [BONI-42213] Slangevater_ Nøyaktig Nivellering for Bygg og Hage.jpg Slangevannvekt-0.jpg rubi_70965-rubi_spirit-levels_68808_p1.jpg

Bygde hele grunnmuren med slangevater. Det samme gjorde alle naboene. Null problem og antar feil innenfor +- 3mm, kanskje bedre. Strengt tatt trenger en ikke annet enn en klar plastslange. Jeg knøt en snor i hver ende slik at vaterendene kunne samles og henges opp på en spiker når det ikke var i bruk.
En må være omhyggelig ved fylling og få ut all luft. Jeg fylte den, la den i en skråning og lot det ligge i flere dager. I enden danner det seg en svak bue i røret ved bruk grunnet kapillærvirkning. En leser av i bunnen av buen, ikke mot slangeveggen.

Slangevater har en nøyaktighet som kun er begrenses av jordens krumning.
En normal boligtomt har få innbyrdes lengder på mer enn 100m.
Innenfor denne type avstand vil jeg si at slangevater er på linje med de beste linje- og planlasere.

Dessverre lider slangevater av en betydelig unøyaktighet under avlesning, sette i forhold til laser.
Men, +/-1-3mm på 100 meter er innenfor rekkevidde.

Lykke til.

Jeg tro teoretisk nøyaktighet er bedre enn praktisk ja. Luftbobler er en ting, avlesning, vente til vannet er helt i likevekt etc.

Nøyaktighet oppgis på nett til 1mm /m, men det er nok ikke lineært når avstanden øker.

«Begrenses av jordkrumning?»
Tja. Det er mange muligheter for målefeil. Hvordan justeres en laser eller teodolitt til «flatt» eller «horisontalt»? Vanligvis vha en sirkulær libelle. Men hva styrer libella? Gravitasjon. Men peker gravitasjonsvektoren alltid rett mot hordens sentrum? Nei, den kan variere en god del avhengig av tettheten på fjellgrunnen under. I tillegg, om en måler over store avstander, så vil «planet» ligge flatt rundt kikkerten, men avstanden ned til bakken vil øke med avstanden. Osv osv.

Dette er neppe særlig problematisk innenfor en boligtomt, men aktuelt for langdistanse artilleri mm.

«Begrenses av jordkrumning?»

Dette er neppe særlig problematisk innenfor en boligtomt, men aktuelt for langdistanse artilleri mm.

Enig. Det var ment som et eksempel på ulik "feilkilder" som er så teoretiske og marginale at de trygt kan sees bort ifra.
Det er bygget mange hus, hytter og dreneringssystemer med fall i tuneller med slangevater.

i løpet av sommeren skal utføre litt ulike arbeider som hagedam, platting, støttemur mm.
Med tanke på den type byggverk som beskrives her, så er nok et slangevater godt nok :)

Har brukt slangevater over avtander på mer enn 125 meter.
Viktig å få ut alle luftlommerog luftbobler, så er dette gulle godt.
Bruk helst gjennomsiktig slange, så ser du eventuell luft veldig godt.
Nøyaktig som bare det!

Slangevater er fattigmanns-laser på plange avstander.
Nøyaktigheten er veldig god, gitt at du får ut luften av systemet/røret.

Alternativet er å spandere 3-400 kroner og leie en knallgod laser ett døgn, og sette av alle mål du ønsker på trepinner med plastlapper som angir de ulike høydene. Det er vel verdt pengene.