Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KondensaTor

Menig
1 Jul 2025
2
5
Et praktisk problem for dere praktiske og glupe folk her inne.
Har en boligtomt hvor jeg i løpet av sommeren skal utføre litt ulike arbeider som hagedam, platting, støttemur mm.
Uten å gå i detaljer og en lang historie, så har jeg behov for at både hagedam, platting og støttemur bygges på samme høyde/nivå.
Det er ikke snakk om behov for milimeterposisjon, men jeg bør holde meg innenfor +/- 10mm.

Skulle svært gjerne ha sluppet å kjøpe en kostbar laserpakke som Leica Rugby 610 eller liknende.
Jeg ser Staypro tar hele 21k for en slik komplett pakke, og de pengene skulle jeg gjerne ha brukt på noe annet moro.

Noen som har innspill til hvordan jeg kan fikse dette med å måle inn korrekt nivå, uten å bla opp 21k?

Leica Rod Eye 160 Digital Lasermottaker.webp Leica Rugby 610 Rotasjonslaser.webp Leica Rugby 610 Rotasjonslaserpakke.webp Nedo 191835110 Stativ.webp Nedo TN20K Flexilatta Nivelleringsstang.webp

• Like
Reaksjoner: Ulogisk
Hva med en billigere laser, du kan jo bruke nesten hva som helst om du gjør det når det er mørkt nok?

Evt kan du jo bare leie en proff laser, måle og så bli ferdig med det? Eller be noen andre måle - altså en sertifisert landsmåler, det er greit å ha noen å skylde på om naboene klager 😜

• Like
Reaksjoner: KondensaTor
Billigste løsning - 100% nøyaktig - fungerer over laaaange avstander!

Hultafors S1012 Slangevater
Vater i to deler som du setter i hver sin ende av en slange som deretter fylles med vann. Passer hvis du skal kontrollere helling på større flater.

Et slangevater er et måleinstrument som brukes for å finne ut om to punkter er i samme horisontale nivå. Det fungerer ved å utnytte tyngdekraften og prinsippet om likevekt i væsker. Et slangevater består av en fleksibel slange, vanligvis en hageslange, som er koblet til to gjennomsiktige beholdere, ofte sylindriske.