Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Analfabet

Sersjant
14 Aug 2025
10
4
Litt usikker på om dette er rett kategori, men @Administrator må gjerne flytte den dit den passer best.

Har en litt kronglete oppkjørsel, og nå har fruen bestemt at et autovern må på plass – “nå er det nok”.

Det er snakk om rundt 20 meter på én side av veien.
Er det mulig å lage et enkelt, men trygt autovern selv, eller må man bite i det sure eplet og leie inn et firma?

Jeg skal jo ikke sikre E6, men en liten privat adkomst.
Gode forslag til en stakkar som er villig til å strekke seg LANGT for å fikse dette selv.

NB: Bilde for litt ekstra oppmerksomhet :)

autovern.JPG

Dette er jo fult mulig å få til selv, men det kommer jo helt klart an på hvor kraftig du har behov for å bygge dette.
Hvis målet er å stoppe en renovasjonsbil på 25tonn (eller mer), så må du hente inn prosjekterende fagekspertise og utførende fagfolk.
Hvis målet er å stanse en normal personbil som kommer glidende i 20km/t så er dette noe du helt fint klarer.

Du må fundamentere stolpene dypt i jordsmonnet eller bore solide jern ned i fjell.
De horisontale sperrene må du lage av f.eks. kraftige tømmerstokker eller liknende.

Personlig hadde jeg vurdert å grave ned 100cm plastrør i dimensjon 20-30cm.
Disse ville jeg senere brukt til å støpe med stolpene i betong.

Jeg ville vurdert noe slikt:
- MØRE HAGESVILLE 10X12X250CM CU-IMP KLA
- MØRE HAGESVILLE 10X12X250CM BRUN KL A
- MØRE JERNBANESVILLE 7,5X20X175CM BRUN KLA

sville1.jpg sville123.jpg sville1234.jpg sville12.jpg