Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ReguleRing

Korporal
24 Apr 2025
7
2
Jeg har en jordfeilbryter i sikringsskapet, og jeg vet at den skal beskytte mot farlige feilstrømmer.

Men hvordan kan jeg som huseier teste at den faktisk virker som den skal?

Holder det å trykke på «test»-knappen, eller bør man bruke mer avansert utstyr for å være sikker?

Hvor ofte bør en slik test utføres, og hva gjør jeg hvis den ikke løser ut som forventet?

Jordfeilautomat xDigital NdRBM.jpg

Hvor ofte dette skal gjøres avhenger av fabrikat og modell. Har sett alt fra hver måned til hvert år.

En slik jordfeilautomat sammenligner strømmen i de 2 lederne. Denne skal ideelt være nær dønn lik. Hvis ikke, så slås kursen av. Den skal løse ut dersom skjevheten overstiger 30 mA. Når du trykker inn testknappen kobler du inn en liten testmotstand inni som gir litt lekkasje. Denne skal klare å øse ut jorfeilbryterdelen. Du kan gjøre det samme ved å sette inn et «jordfeilteststøpsel» i en kontakt, men det blir aldri gjort.
Det er greit med en test, men neppe nødvendig for å bibeholde funksjonen i en frisk bryter.

KjellG
Her skriver du mot bedre vitende ellers så har du ikke kunnskap om det du skriver.

Det er nødvendig å teste jordfeilbrytere regelmessig.
Følg produsentens anvisning og det er stor sjanse for at den fungerer den dagen det blir feil.
Noen skal testes hver måned, nåen hver 6 måned og noen bare hvert år.
Her syndes det mye.
Mange vet ikke at de må testes, mange vet de skal testes men gjør det ikke likevel.

Har vært på anlegg der kun to! av femten jordfeilautomater løste ut.
Jeg testet de både med knapp og installasjonstester.
Kunden kunne bekrefte at han ikke hadde testet dem etter montering.
Det som er litt skremmende er at denne produsenten blir regnet for å lage kvalitetsvarer, også blant elektrikerne.
Oppfordring:
Test jordfeilbryterne dine regelmessig og sjekk overspenningsvernet ditt med det samme du er i sikringsskapet.
Evt ta en tur ut i TKS-skapet hvis det er plassert der.
Sjekk gjerne overspenningsvernet også etter tordenvær.

Jeg vet at det finnes en “TEST”-knapp, men hvor pålitelig er denne egentlig?
Er det nok å trykke på den én gang i året, eller bør man gjøre det oftere?
Hvordan kan man være sikker på at bryteren faktisk kutter strømmen raskt nok hvis en feil oppstår i virkeligheten?

Noen sier man kan bruke en enkel testplugg som simulerer jordfeil – er dette noe man får kjøpt billig, og hvor presise er de?
Kan man teste selv uten å ha måleinstrumenter, eller bør man få en elektriker til å gjøre en mer grundig kontroll med profesjonelt utstyr innimellom?

Jeg har opplevd at jordfeilbryteren ikke løste ut når jegtestet, hva gjør jeg da?

Hva er normale utløsningstider for en jordfeilbryter, og hvordan merker man om den begynner å bli “treg”?
Finnes det farer ved å teste for ofte (slitasje på bryteren), eller er det helt trygt å gjøre dette som en rutine et par ganger i året?

Jeg mener testknappen er en fullgod test.
Ved fraslag vil det oppstå en lysbue over kontaktene i jfb. Trolig er dette uten betydning. Vanlige brytere opplever jo det samme og holder i årevis. Vil du minimere slitasjen på jfb så slår du av alle større laster, les ovner, på kursen før du trykker testknappen.

• Like
Reaksjoner: Kjeserud
Holder det å trykke på «test»-knappen, eller bør man bruke mer avansert utstyr for å være sikker?
Ja, det er en fin og anbefalt måte å teste jordfeilautomaten på.

Hvor ofte bør en slik test utføres, og hva gjør jeg hvis den ikke løser ut som forventet?
En jordfeilautomat (RCBO) bør helst testes minst én gang i året, men mange produsenter og DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) anbefaler å teste den 2 ganger i året – for eksempel når du stiller klokken til sommertid og vintertid.

Testen gjøres ved å trykke på "TEST"-knappen på jordfeilautomaten. Da skal automaten slå ut, og du må slå den på igjen. Dette bekrefter at utløsermekanismen fungerer som den skal.

Hvis denne testen av jfb-funksjonen er påkrevet, bør en ikke da også teste utløsning ved overlast og momentanutløsning også?

Veldig godt poeng @KjellG – og ja, du har vel egentlig helt rett i prinsippet, men her er det noen viktige nyanser:
  • Testknappen på jordfeilbryter/jordfeilautomat er den eneste funksjonen som skal testes av bruker. Den simulerer en jordfeil, og bekrefter at jordfeilvernet faktisk kan koble ut.
  • Overlast og kortslutningsvern (altså den vanlige sikringsdelen av en jordfeilautomat) testes ikke av bruker. Dette krever spesialutstyr (f.eks. installasjonstester eller sekundærstrømtester) og er normalt en del av en periodisk kontroll (NEK 405-2 eller DLE-tilsyn).
  • Å manuelt teste utløsning ved overlast eller kortslutning vil enten kreve å belaste kursen til den løser ut (lite praktisk og kan være skadelig), eller å kortslutte – og det gjør man selvsagt ikke i et boligskap.

Så i praksis:
  • Ja – det bør testes, men av fagfolk. Overlast- og momentanutløsning testes ved verifikasjon når anlegget er nytt, eller ved periodisk kontroll.
  • For huseiere er testknappen nok, det er dette NEK 400 og DSB anbefaler at man gjør 1–2 ganger i året.