Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kim

Korporal
15 Sep 2025
6
0
Hei!

Jeg har en isolert garasje med vanlige passive lufteventiler i veggene. Målet er ikke å ha det varmt og lunt som i en stue, men å holde garasjen frostfri og unngå fukt, rust og kondens på bil og verktøy.

Hva fungerer best i praksis?
Billig oppvarming – panelovn, frostvakt, varmekabel, diesel/parafinvarmer, varmepumpe?
Styrt ventilasjon – holder passive ventiler? Bør de tettes eller supplerers med vifte?
Avfukter – lønner det seg å bruke avfukter i garasje, eller gir det bare ekstra strømforbruk uten særlig effekt?
Termostatstyring – er det lurt å sette en lav temperatur (f.eks. 5–8 grader), eller bør man kjøre “pulserende” varme for å spare strøm?

Garasjen brukes både til bil og lagring av verktøy, sykler etc., og jeg ønsker å hindre at fukt legger seg på metall og lager overflaterust.

Hvilken løsning ga best effekt i forhold til strømforbruk?
Opplever dere at varme faktisk reduserer fukt, eller bare flytter problemet seg?
Funker varmepumpe i garasje, eller blir det for mye start/stopp og ising?
Hvordan stiller dere ventilene – helt åpne, delvis, eller lukket vinterstid?

Alle erfaringer, både positive og negative, tas imot med stor takk!
Er spesielt interessert i konkrete tall på temperatur og strømforbruk om dere har målt dette.

Hvordan holder dere garasjen frostfri og tørr gjennom vinteren?

Det er jeg også nysgjerrig på...

Min garasje er foreløpig ikke isolert og har bare passive ventiler. Det er absolutt ikke nok, særlig når bilen drar inn masse fuktighet.

Vurderer å sette inn vifter, men veldig usikker på hvor mye og hvilke. Om jeg skulle isolert og varmet den opp så hadde jeg kanskje vurdert balansert ventilasjon, mitt inntrykk er at man trenger ganske mye luft for å trekke ut all fuktigheten...

På min uisolerte har jeg to åpne vinduer.
Det tar fukten, men frost blir det vel (har ikke målt temp)