Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Spiff

Korporal
13 Mar 2025
5
1
Vi har kjøpt ny tv på tilbud på Dustin og et veggfeste som de anbefalte til denne skjermen.
19.995,- for en 98" ble rett og slett for fristende :cool:

- Samsung DU9005 98" 4K LED Smart TV
- Prokord Veggfeste Large

TV'n veier 51,8 kg og stativet skal klare en TV opp til 60 kg.

Så til den store frågan: Hvordan fester jeg veggfestet til TV'n fast på gipsveggen?
Vi har fått TV'n i hus og den er SVÆR - og tung!

Fikk litt "frykt-for-at-tv-faller-ned" angst nå.

74006.jpg 74029.jpg

Feste er over 90 cm bredt og skal da traversere minst 2 stendere. Skru den rett i stenderne med noen passende skruer.

Skal være 60 cm mellom midten av hver stender (ved normale forhold) så om du finner en så vet du hvor langt unna neste er.

Ja, det er jo en plan @Mkart !
Hvordan finner jeg disse stenderne på en fornuftig måte?
Vil jo helst slippe å bore masse hull for å søke meg frem.
Har "knakket" på veggen og jeg finner ikke nok som virker "solid" på baksiden av gipsplatene. Virker helt hult og tomt.

Det blir bak tven så hullene vil ikke være synlige. Kan bruke spiker eller en syl for å lete uten store merker. Om du vet hvor på veggen festet til tven skal settes opp kan du sikkert gjemme hullene bak festet.

Går ann å måle 62,5cm ut fra hjørne for å finne midten av første stender, så intervaller på 60cm for resterende stendere. Hvilket hjørne som er origo for cc60 er ikke enkelt å vite. Om du måler opp fra begge tilgrensende hjørner på denne måten vil du ende opp med 2 par linjer hvor det kan være stendere.

• Like
Reaksjoner: Pluto
Nei vent. 60 cm ut fra hjørne for første stender tror jeg. Er ikke noe fagperson :D

• Like
Reaksjoner: Pluto
Finn deg en STERK magnet og bruk denne til å lete etter skruene i gipsen. Vanlige små neodym fungerer fint til dette. Der magneten fester så er det skrue og den skruen står i stenderen.

• Like
Reaksjoner: Pluto og Mkart
Finnes flere måter å finne stander.
Normalt er hver stander 60cm fra senter til senter, er vel ingen automatikk i at det starter fra hjørnet.
Bare det å banke bortover veggen og høre på lyden sier mye, der det er hulest lyd er midt i mellom, der det er minst hul lyd er stander.
Du kan også bruke en standersøker, gisse gir en god indikasjon.

Ville brukt standersøker flere plasser oppover veggen og merket av med blyant hvor du finner og dermed sett at du fikk en konsistent stander nedover.

Feste er over 90 cm bredt og skal da traversere minst 2 stendere. Skru den rett i stenderne med noen passende skruer.

Skal være 60 cm mellom midten av hver stender (ved normale forhold) så om du finner en så vet du hvor langt unna neste er.
Det er vel strengt tatt ikke riktig?

Det er jo 120cm mellom 3 stendere, og om man da sentrerer festet mellom 3 stendere vil det være 15cm til nærmeste stender begge veier.

Løses selvsagt ved å forskyve festet 15cm til en av sidene, om man ikke er maks uheldig og må ha tven akkurat der.

Det er jo 120cm mellom 3 stendere, og om man da sentrerer festet mellom 3 stendere vil det være 15cm til nærmeste stender begge veier.

Løses selvsagt ved å forskyve festet 15cm til en av sidene, om man ikke er maks uheldig og må ha tven akkurat der.
Du har helt rett selvfølgelig. Anbefaler at det tilpasses så det har feste i 2 stendere slik du sier.

Hva er strengt tatt ikke riktig? at TV FESTET er 90cm bredt? RIKTIG!

At festet er bredt nok til å få med 2 stendere som er godt nok for feste? RIKTIG!

At hver stender normalt er cc60 for at stdandard isolasjon skal passe i fakket? RIKTIG!

Så skjønner ikke hva som 'strengt tatt ikke er riktig'?

Hva er strengt tatt ikke riktig? at TV FESTET er 90cm bredt? RIKTIG!

At festet er bredt nok til å få med 2 stendere som er godt nok for feste? RIKTIG!

At hver stender normalt er cc60 for at stdandard isolasjon skal passe i fakket? RIKTIG!

Så skjønner ikke hva som 'strengt tatt ikke er riktig'?

Jeg siterer: "Feste er over 90 cm bredt og skal da traversere minst 2 stendere".

Det er ikke riktig at festet skal traversere minst 2 stendere, det er kun riktig dersom man forutsetter at festet monteres med senter minst 15cm fra senter på stender, forutsatt CC60 på stender selvsagt.

Men nå har jo vedkommende jeg siterte sagt seg enig, så forstår ikke hvorfor du gidder, innlegget ditt tilfører null, niks, nada til forumet.

• Like
Reaksjoner: Esprit
Vi har kjøpt ny tv på tilbud på Dustin og et veggfeste som de anbefalte til denne skjermen.
19.995,- for en 98" ble rett og slett for fristende :cool:

- Samsung DU9005 98" 4K LED Smart TV
- Prokord Veggfeste Large

Forøvrig, takk for tipset om flott TV på tilbud!
Da har jeg bestilt samme tv og feste til en veldig hyggelig pris!
Og i denne tråden har jeg finfin oppskrift på hvordan jeg kan feste vidunderet!
Ikke visste jeg at deltagelse i dette forumet kom til å medføre akutt havesyke og innkjøp av ny tv :ROFLMAO:

Jeg siterer:
"Feste er over 90 cm bredt og skal da traversere minst 2 stendere". Det er ikke riktig at festet skal traversere minst 2 stendere, det er kun riktig dersom man forutsetter at festet monteres med senter minst 15cm fra senter på stender, forutsatt CC60 på stender selvsagt.

Men nå har jo vedkommende jeg siterte sagt seg enig, så forstår ikke hvorfor du gidder, innlegget ditt tilfører null, niks, nada til forumet.

Om noe på 90cm skal passe til noe på 60cm så kan man i en ende sette det på 0cm, skjønner ikke hva du mener. Og innlegget tilfører jo ihvertfall ikke noe nytt til monteringen, du blander jo inn en 3dje stender hva har det med saken å gjøre?

skjønner ikke hva du mener

Det er helt åpenbart at DU ikke skjønner hva han mener, men det er jo fint om du lar det ligge der.
Når @Mkart forstår det, så bør det holde. Jeg forstår det også.
Legger ved en tegning, så kanskje det blir litt klarere for deg også.
Det er altså fult mulig å ende opp med festet på én enkelt stender, når festet er 90cm bredt og stendere står på cc60.
Det kan tenkes at man vil ha TV'n plassert midt på en vegg, og da kan det tenkes at man ikke kan forholde seg til hvor stenderne står.

53031.jpg

• Like
Reaksjoner: EOD og Esprit
Det er helt åpenbart at DU ikke skjønner hva han mener, men det er jo fint om du lar det ligge der.
Når @Mkart forstår det, så bør det holde. Jeg forstår det også.
Legger ved en tegning, så kanskje det blir litt klarere for deg også.
Det er altså fult mulig å ende opp med festet på én enkelt stender, når festet er 90cm bredt og stendere står på cc60.
Det kan tenkes at man vil ha TV'n plassert midt på en vegg, og da kan det tenkes at man ikke kan forholde seg til hvor stenderne står.

Vis vedlegget 1832

Ja men herregud man regner da med at TS leter etter den 2ndre stender når den første er funnet, eller tar dere utgangspunkt at TS er en idiot og skru festet på 90cm og kun i 1 stender.

Jeg skjønner enda ikke hvordan det er mulig når vi skriver finn 2 stendere.

Supert folkens, da har jeg fått med meg dette med stendere :)
Takker for innspill.

Det som nå gjenstår er å finne disse stenderne.
Har knakket og knakket på veggen, men det er kun et stort hulrom i 240 cm bredde midt på veggen.
Det må jo være en stender der?

Finnes det noe som kan hjelpe meg å søke opp stender?
Jeg har forsøkt @oddbjoh sitt tips med magnet (takk for supert tips) men det slo ikke ut på noen ting.

Supert folkens, da har jeg fått med meg dette med stendere :)
Takker for innspill.

Det som nå gjenstår er å finne disse stenderne.
Har knakket og knakket på veggen, men det er kun et stort hulrom i 240 cm bredde midt på veggen.
Det må jo være en stender der?

Jeg har forsøkt @oddbjoh sitt tips med magnet (takk for supert tips) men det slo ikke ut på noen ting.

Kjekk å ha liggende uansett, den detekter både metall og strømførende.

Jeg var lei av å "knakke" på veggen med knokene for å gjette meg frem til stendere, så jeg kjøpte meg en billig stendersøker.
Zircon HD900C fra Staypro gjør jobben for meg. Fungerer helt fint og finner alltid stender under 13mm gips og panel av normal tykkelse.
Ser den koster 1500 nå, men jeg kjøpte den på tilbud til 750,- og det tenker jeg er et godt kjøp.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Så til den store frågan: Hvordan fester jeg veggfestet til TV'n fast på gipsveggen?
Vi har fått TV'n i hus og den er SVÆR - og tung!

Mye styr i svarene overfor her hvor det anbefales å finne stendere.
Dropp det.

Kjøp et sett med Mollyplugger på Coop OBS Bygg til 300 spenn.
Heng opp tv-festet du har kjøpt med maskeringstape, vatre opp og marker 8 punkter på veggen som matcher skruehullene i festet.
Ta ned tv-festet.
Bor 8 stk 13mm hull.
Sett på plass 8 stk 5x36 mm plugger som tåler 40 kg per skrue og ekspander mollypluggen med medfølgende Mollytang.
SÅ skrur du opp tv-festet med medfølgende skruer, og inn i Molly pluggene.

De holder 40kg per plugg, så dette vil sitte BOM fast!

dd50.jpg

Enig med Micke og jeg ville egentlig skrive et nokså likt innlegg selv tidligere.
Ser TV'en veier rundt 51kg, det skal disse pluggene og gipsveggen klare fint, såfremt at hullene ikke er borret for tett.

Enig, fest rett i gipsen.
Mollyplugger er riktig medisin.
Ekspanderer på baksiden av gipsplaten.
Fest tv-festet med 6 eller 8 mollyplugger.

Det er ikke slik at TV'n blir røsket ut av veggen.
Alle krefter virker rett ned mot gulvet.
Det er ikke sjanse i havet at denne tv'n løsner hvis du monterer med Molly.

Beste løsning her mener jeg må være mollyplugg rett i gipsen.
Hver plugg tåler røffly 25-35kg vertikal last, og det er mer enn plety.
Sett inn 6-8 plugger, så er du solid dekket.
Jeg ville ikke engang forsøkt finne stendere, men mer fokusert på å sentrere tv'n på veggen.
HVIS du er så "uheldig" å treffe en stender, så dropper du molly, og setter inn en solid treskrue i stedet.

8 Mollyplugger fikser biffen.
Spre de 8 hullene/pluggene utover festeplaten til veggen, så sitter dette godt som gulll!
Det holder sikkert med 4 Molly også, men med 98" kan det jo være greit å være på den sikre siden!