Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Saftblanderen

Sersjant
8 Mai 2025
12
7
Hva er tryggeste metode for å forlenge en skjøteledning uten at det blir brannfarlig?

Jeg har et par steder i huset hvor jeg egentlig trenger et par meter ekstra ledning, men ender opp med å bruke skjøteledning på skjøteledning.
Jeg vet dette ikke er anbefalt.

Finnes det en trygg måte å forlenge en skjøteledning på selv, eller bør man alltid kjøpe en ny i riktig lengde?

ledningsrot.jpg

Det tryggeste er alltid å kjøpe en skjøteledning i riktig lengde, eller enda bedre legge opp en ny stikkontakt der du trenger den.

Å koble skjøteledning på skjøteledning øker risikoen for varmgang, spesielt hvis du trekker mye strøm (panelovner, komfyr, varmeovner, støvsuger osv.).

Hvis du absolutt må lage din egen forlengelse er det greit å tenke på følgende:
Bruk en godkjent gummikabel (f.eks. H07RN-F), riktig dimensjon (1,5 mm² eller 2,5 mm² avhengig av belastning).
Monter støpsel og skjøtekontakt av høy kvalitet, og sørg for korrekt jording.
Unngå å skøyte på midten – trekk en ny kabel i ett stykke.

Men for de fleste tilfeller er det enklere og tryggere å kjøpe en ferdig, godkjent skjøteledning i ønsket lengde.

Det viktigste man gjør med skjøteledning for å unngå brannfare er å ikke belaste den noe særlig. Er ikke fan av skjøteledning, men kan nok fysikk til å vite at så lenge belastningen er lav nok så er også risikoen for varmgang og brann liten.

Så ville prioritert ekstra kontakter for å unngå skjøteledning på ovner, vaskemaskin og andre ting som trekker mye over tid. Og så kan man være litt mindre bekymret for skjøteledning til led-lampa I stua.