Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

USA

Menig
14 Sep 2025
4
1
Hei alle sammen!

Jeg står overfor et lite problem som sikkert flere har opplevd: Jeg skal bytte en GU10-spotpære i taket, men den sitter som limt.
Jeg har prøvd å vri den mot klokken slik man skal, men den rikker seg ikke.
Jeg er redd for å bruke for mye makt og ødelegge sokkelen – eller i verste fall knuse glasset på pæren.

Har dere noen gode triks eller tips for å få løs en fastgrodd GU10-pære på en trygg måte?

Er det noen som har knekt koden på dette?
Finnes det en "proffmetode" som elektrikere bruker når de møter sånne fastgrodde spotpærer?

Setter stor pris på tips – både på hvordan jeg kan få den løs nå og hvordan jeg kan unngå at de setter seg så hardt fast til neste gang.

Prøv å ta på et par gummihansker (så du får godt grep) og vri forsiktig mot klokken mens du støtter pæren med begge hender. Har du ikke hansker, kan du bruke et bredt gummistrikk eller en sugekopp (slik man bruker til mobilreparasjoner) for å få ekstra tak.

Hvis den sitter skikkelig fast: slå av strømmen, spray litt kontaktspray på sokkelen og vent noen minutter før du prøver igjen. Til neste gang kan du smøre en tynn film varmebestandig fett (eller litt kobberpasta) på kontaktene før du setter inn den nye pæren – da setter den seg ikke så lett fast.