- 26 Feb 2025
- 8
- 4
Trappen vår feirer 20 år i år og når knirker den mer enn noen gang.
Den har for så vidt vært et lite irritasjonsmoment helt siden vi tok over huset i 2005.
Trappa er fra Stryntrappa og modellen heter Fiol med tette trinn.

Jeg er den som våkner først i familien ca. 05:00 og det er komplett umulig for en slank mann på 110 kilo å gå ned trappen uten at knirkingen er i gang.
Det knirker noe helt voldsomt for hvert eneste trinn jeg trår på.
Det som er spesielt er at trappa knirker verst om morgenen, når det er lenge siden noen har gått i trappen.
På ettermiddagen, hvor det flyr folk i trappen hele dagen, knirker den merkbart mindre.
Det virker som om at når treet får "hvilt" om natten, så er det noe som skjer slik at den knirker maksimalt om morgenen.
Noen som kan forklare dette fenomenet?
Så til det viktige. Er det noen måte å få denne trappen til å slutte å knirke?
Det er bygget bod under trappen, med gipset vegg og dør, så det er ikke aktuelt å demontere trappen.
Men, jeg har tilgang til trinnene fra undersiden av trappen, altså fra boden.
Er det noe jeg har bruke av lim eller annet smart som motvirker knirk?
Er åpen for absolutt alle forslag som han bidra til mindre knirk - bortsett fra å rive ut trappen og montere ny
Den har for så vidt vært et lite irritasjonsmoment helt siden vi tok over huset i 2005.
Trappa er fra Stryntrappa og modellen heter Fiol med tette trinn.

Jeg er den som våkner først i familien ca. 05:00 og det er komplett umulig for en slank mann på 110 kilo å gå ned trappen uten at knirkingen er i gang.
Det knirker noe helt voldsomt for hvert eneste trinn jeg trår på.
Det som er spesielt er at trappa knirker verst om morgenen, når det er lenge siden noen har gått i trappen.
På ettermiddagen, hvor det flyr folk i trappen hele dagen, knirker den merkbart mindre.
Det virker som om at når treet får "hvilt" om natten, så er det noe som skjer slik at den knirker maksimalt om morgenen.
Noen som kan forklare dette fenomenet?
Så til det viktige. Er det noen måte å få denne trappen til å slutte å knirke?
Det er bygget bod under trappen, med gipset vegg og dør, så det er ikke aktuelt å demontere trappen.
Men, jeg har tilgang til trinnene fra undersiden av trappen, altså fra boden.
Er det noe jeg har bruke av lim eller annet smart som motvirker knirk?
Er åpen for absolutt alle forslag som han bidra til mindre knirk - bortsett fra å rive ut trappen og montere ny