Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Oktober

Korporal
26 Feb 2025
8
4
Trappen vår feirer 20 år i år og når knirker den mer enn noen gang.
Den har for så vidt vært et lite irritasjonsmoment helt siden vi tok over huset i 2005.
Trappa er fra Stryntrappa og modellen heter Fiol med tette trinn.

stryn212316.jpg

Jeg er den som våkner først i familien ca. 05:00 og det er komplett umulig for en slank mann på 110 kilo å gå ned trappen uten at knirkingen er i gang.
Det knirker noe helt voldsomt for hvert eneste trinn jeg trår på.

Det som er spesielt er at trappa knirker verst om morgenen, når det er lenge siden noen har gått i trappen.
På ettermiddagen, hvor det flyr folk i trappen hele dagen, knirker den merkbart mindre.
Det virker som om at når treet får "hvilt" om natten, så er det noe som skjer slik at den knirker maksimalt om morgenen.
Noen som kan forklare dette fenomenet?

Så til det viktige. Er det noen måte å få denne trappen til å slutte å knirke?
Det er bygget bod under trappen, med gipset vegg og dør, så det er ikke aktuelt å demontere trappen.

Men, jeg har tilgang til trinnene fra undersiden av trappen, altså fra boden.
Er det noe jeg har bruke av lim eller annet smart som motvirker knirk?

Er åpen for absolutt alle forslag som han bidra til mindre knirk - bortsett fra å rive ut trappen og montere ny :p

Du kan lage klosser av 1,5x2 eller 2x2 som er nesten like lang som trinnene som passer inn under hvert trinn (2 kubber per trinn) som du skrur inn i vangen og i trinn over klossene. Hvis du ser at det er store glipper mellom vangen og trinnet så kan du hamre inn noen trekiler og sage av overskuddet før du skrur kubbene fast.

Hvis du har lukket trapp (slik på bildet) så forborrer du bakplatene til opptrinnet i flukt med trinnet før du også skrur denne fast.

Litt som illustrert her, bare her med åpen trapp men konseptet er det samme.
1740635557117.png
1740635470491.png

• Love
Reaksjoner: Oktober
Kjør på med flere tips!
Ny trapp!

En annen ting du kan prøver er å tynne ut antikkvoks og påføre det inn mellom vange og trinn, prøvde den løsningen i skjøt på laminat og det funket bra, usikker på hvor lenge det vil vare.
Maxmaling har produktene og en beskrivelse av fremgangsmåten.

Hvis du går for skru-metoden, så husk å forborre. Da blir det mindre sjanse for trevirket sprekker.

• Love
Prøv å finne ut hvor det knirker er mitt tips - enten om det er trinn mot vange og/eller opptrinn mot trinn.

Så er det enten å stive opp konstruksjonen med klosser, skruer etc etc eller bruke noe smøring som demper lyden selv om det fortsatt er bevegelse i trappa. I tillegg til metodene som er nevnt så kan man prøve å feste vangene bedre i veggen for å minske bevegelse her og skru fast opptrinnene i underliggende trinn med skruer nedenfra (feks listeskruer).

• Love