Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

GammelNok

Korporal
2 Okt 2025
6
3
Hei!

Jeg står foran et flisleggingsprosjekt på badet, og det jeg gruer meg mest til er faktisk fugingen.
Selve leggingen av flisene føler jeg at jeg har grei kontroll på, men jeg synes fugene ofte blir ujevne og ikke så pene som jeg ser hos proffene.

Hvilke verktøy bruker dere når dere fuger? Er det stor forskjell på fugebrett, svamp og fugepistol?
Har dere tips til hvilken type fugemasse som er best å jobbe med på bad – og som holder seg pen over tid?

Jeg vil gjerne høre erfaringer både fra dere som har gjort det mange ganger og dere som har prøvd det selv for første gang.
Kanskje finnes det også noen “gjør det selv”-feil som man bør unngå?

Er det noen triks for å unngå skjolder, spesielt på mørke fuger?
Hvor lenge venter dere med å vaske over, og hvordan unngår man at fugene blir dratt ut eller blir ujevne i overflaten?

Jeg har fuget en del fliser både på bad, gang og kjøkken, og det er faktisk en litt undervurdert kunstform :p:ROFLMAO:
Et par ting jeg har lært underveis:

Jeg bruker helst et fugebrett med gummioverflate – det er gull verdt for å presse massen godt ned i fugene uten å ripe flisene. Jobb litt på skrå, 45 grader, så får du fylt alt ordentlig. Jeg prøver å ikke ta for store områder om gangen, for da rekker massen å begynne å herde før man får vasket.

Når jeg skal vaske av, bruker jeg en godt oppvridd svamp og skyller den ofte. For mye vann ødelegger fargen og gjør fugene porøse, så det gjelder å finne den rette balansen. Lys på skrå fra siden hjelper faktisk mye for å se hvor du har igjen overskudd.

Til våtrom bruker jeg fleksibel fugemasse (for eksempel Mapei Ultracolor Plus eller tilsvarende) – den tåler både bevegelse og fukt godt. På tørre rom holder vanlig sementbasert fug fint, men bland alltid nøye og la den stå og “modne” et par minutter før du begynner å bruke den.

Om du vil ha ekstra pene fuger: ta en siste lett puss med fuktig svamp når de begynner å stivne – da får du en jevn og fin overflate uten kanter.

• Like
Reaksjoner: dimlingen
Jeg benytter en fleksibel smal gummiskrape for å presse fugemassen jevnt mellom flisene, istedenfor bare fugebrett, fordi det gir mer kontroll over kanten. Vent til fugemassen er «satt» (men ikke helt tørr) før du vasker over med godt vridd svamp — det hindrer at du «drar ut» fasaden eller får grov overflate.
For mørke fuger: skyll ofte vannet du bruker til rengjøring, og unngå for mye «skum» som legger seg i porer.
Bruk fugemasse som er beregnet for våtrom og som gir min. 2 mm fleksibel bevegelse — da får du også mindre sjanse for sprekker etter litt tid.