- 18 Okt 2025
- 3
- 1
Hei!
Jeg har nå pigget opp hele det gamle kjellergulvet mitt, og står nå bokstavelig talt og ser rett ned på pukklaget. Planen er å legge varmekabler og fliser, men utfordringen min er at takhøyden allerede er begrenset. Jeg ønsker derfor å bygge gulvet opp så lavt som mulig – uten å gå på kompromiss med fukt, isolasjon og forskriftskrav.
Jeg er amatør og prøver å forstå hva som faktisk er "riktig vei å gå". Det finnes så mange løsninger at jeg blir litt svimmel.
Jeg har 1000 spørsmål
Hva er minimum oppbygning for et trygt og holdbart kjellergulv med varmekabler og fliser?
Må man legge isolasjon (EPS/XPS), eller kan man legge primer og avrettingsmasse direkte på pukken/betongen?
Kan man bruke lavtbyggende varmekabler direkte i flytsparkel?
Hvilken type sparkel anbefales til dette?
Hvordan løser man fukt?
Må det alltid være fuktsperre/plast under isolasjonen?
Er det mulig å bygge lavt og samtidig sikre mot radon og opptrengning av fukt?
Er det noen som har erfaring med lavtbyggende løsninger (type 20–30 mm totalt)?
Er det realistisk, eller må jeg regne med minst 50–70 mm uansett?
Målet mitt er:
Hvis noen har bygget opp kjellergulv i samme situasjon – gjerne med konkrete produkttips, lag-for-lag oppbygning og erfaringer – så hadde det vært gull verdt!
Gi gjerne ærlige meninger, både om hva som funker og hva som er risikosport.
Jeg vil gjøre dette skikkelig, men samtidig smart og lavtbyggende.
Takk på forhånd!
Jeg har nå pigget opp hele det gamle kjellergulvet mitt, og står nå bokstavelig talt og ser rett ned på pukklaget. Planen er å legge varmekabler og fliser, men utfordringen min er at takhøyden allerede er begrenset. Jeg ønsker derfor å bygge gulvet opp så lavt som mulig – uten å gå på kompromiss med fukt, isolasjon og forskriftskrav.
Jeg er amatør og prøver å forstå hva som faktisk er "riktig vei å gå". Det finnes så mange løsninger at jeg blir litt svimmel.
Jeg har 1000 spørsmål
Hva er minimum oppbygning for et trygt og holdbart kjellergulv med varmekabler og fliser?
Må man legge isolasjon (EPS/XPS), eller kan man legge primer og avrettingsmasse direkte på pukken/betongen?
Kan man bruke lavtbyggende varmekabler direkte i flytsparkel?
Hvilken type sparkel anbefales til dette?
Hvordan løser man fukt?
Må det alltid være fuktsperre/plast under isolasjonen?
Er det mulig å bygge lavt og samtidig sikre mot radon og opptrengning av fukt?
Er det noen som har erfaring med lavtbyggende løsninger (type 20–30 mm totalt)?
Er det realistisk, eller må jeg regne med minst 50–70 mm uansett?
Målet mitt er:
- Mest mulig takhøyde bevart
- Et varmt og komfortabelt gulv
- Ingen fuktskader eller fliser som sprekker
Hvis noen har bygget opp kjellergulv i samme situasjon – gjerne med konkrete produkttips, lag-for-lag oppbygning og erfaringer – så hadde det vært gull verdt!
Gi gjerne ærlige meninger, både om hva som funker og hva som er risikosport.
Jeg vil gjøre dette skikkelig, men samtidig smart og lavtbyggende.
Takk på forhånd!