Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Benjamin

Sersjant
28 Jan 2025
20
4
Jeg forsøker få oversikt over hvor tykk isolasjon man egentlig trenger i vegger, tak og gulv hvis man skal bygge om eller etterisolere en bolig.
Jeg har sett litt på Byggforsk-bladene, men ærlig talt - det jaggu ganske tungt stoff når man ikke jobber i bransjen.

Det jeg lurer på er hva de typiske anbefalingene for isolasjonstykkelse i norske hus er i dag?
Hvor mye isolasjon bruker dere i yttervegger, tak/loft og gulv mot grunn?
Og hvor viktig er det egentlig å gå “all in” på tykkelse før man begynner å nærme seg punktet der ekstra isolasjon gir veldig liten gevinst?

Jeg er også litt usikker på hva som gjelder for innervegger.
Noen sier 50 mm holder, andre sier 70 mm gir store fordeler noen hevder ao man må opp på 98mm – stemmer det?

Tak. Jøie meg. Ser flere som anbefaler både 40, 50 og 60cm.
Riktignok stiger varme opp, men det er vel en øvre grense for tykkelse?

Hvis en amatør skal forstå dette uten å lese 200+ sider fra SINTEF, hva er egentlig riktig tykkelse de fleste bør sikte seg inn på i 2025?

Ved etterisolering er det helt andre forutsetninger enn ved nybygg med mindre du har spesifikke kravspesifikke oppgraderinger i tankene.

1764336713218.png
Hva som er vanlig? TEK17 har overnevnte minstekrav, men som sagt er ikke dette noe du nødvendigvis trenger å forholde deg til ved rehab.

Effekten minsker desto mer isolasjon som brukes, det vil si at det blir en mindre prosentvis økning ved økning av isolasjonssjikt.

Jeg er også litt usikker på hva som gjelder for innervegger.
Noen sier 50 mm holder, andre sier 70 mm gir store fordeler noen hevder ao man må opp på 98mm – stemmer det?
Innervegger isoleres stort sett for å 1) separere ulike soner (varmestyring) 2) lydisolering. En fornuftig løsning vil på generell basis kunne være dobbel gips og 2tomfire.

Det er jo også flere hensyn å ta. Hvordan er konstruksjonen per nå? Dampsperre, vindsperre, valg av isolasjonsløsning (innvendig, utvendig), ved utlekting innvendig eller utvendig vil det medføre andre aspekter som eksempelvis tap av areal, endring/justering vindusinnsetting, etc.

For å si det svært enkelt, det er alltid de første centimeterne du tjener mest på uten at jeg sitter med tallene i hodet per nå.

• Like
Reaksjoner: Solar
Hvis jeg lener meg på SINTEF, så vil jeg si:
For nyere boliger er det vanlig å vurdere minst ca. 25 cm isolasjon i yttervegger som god standard.
For tak er det ofte anbefalt rundt 35-40 cm isolasjon og 30cm i skrå tak.
For gulv på grunnen (mot bakken / mot terreng) sier anbefalingene typisk noe slikt som 20–25-30 cm isolasjon dersom man skal tilfredsstille krav til energieffektivitet.