- 28 Jan 2025
- 20
- 4
Jeg forsøker få oversikt over hvor tykk isolasjon man egentlig trenger i vegger, tak og gulv hvis man skal bygge om eller etterisolere en bolig.
Jeg har sett litt på Byggforsk-bladene, men ærlig talt - det jaggu ganske tungt stoff når man ikke jobber i bransjen.
Det jeg lurer på er hva de typiske anbefalingene for isolasjonstykkelse i norske hus er i dag?
Hvor mye isolasjon bruker dere i yttervegger, tak/loft og gulv mot grunn?
Og hvor viktig er det egentlig å gå “all in” på tykkelse før man begynner å nærme seg punktet der ekstra isolasjon gir veldig liten gevinst?
Jeg er også litt usikker på hva som gjelder for innervegger.
Noen sier 50 mm holder, andre sier 70 mm gir store fordeler noen hevder ao man må opp på 98mm – stemmer det?
Tak. Jøie meg. Ser flere som anbefaler både 40, 50 og 60cm.
Riktignok stiger varme opp, men det er vel en øvre grense for tykkelse?
Hvis en amatør skal forstå dette uten å lese 200+ sider fra SINTEF, hva er egentlig riktig tykkelse de fleste bør sikte seg inn på i 2025?
Jeg har sett litt på Byggforsk-bladene, men ærlig talt - det jaggu ganske tungt stoff når man ikke jobber i bransjen.
Det jeg lurer på er hva de typiske anbefalingene for isolasjonstykkelse i norske hus er i dag?
Hvor mye isolasjon bruker dere i yttervegger, tak/loft og gulv mot grunn?
Og hvor viktig er det egentlig å gå “all in” på tykkelse før man begynner å nærme seg punktet der ekstra isolasjon gir veldig liten gevinst?
Jeg er også litt usikker på hva som gjelder for innervegger.
Noen sier 50 mm holder, andre sier 70 mm gir store fordeler noen hevder ao man må opp på 98mm – stemmer det?
Tak. Jøie meg. Ser flere som anbefaler både 40, 50 og 60cm.
Riktignok stiger varme opp, men det er vel en øvre grense for tykkelse?
Hvis en amatør skal forstå dette uten å lese 200+ sider fra SINTEF, hva er egentlig riktig tykkelse de fleste bør sikte seg inn på i 2025?