Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Spaghetti

Sersjant
22 Feb 2025
19
6
Holder på med planlegging av el-opplegg i (delvis)ny bolig, og har begynt å fundere på dimensjonering av trekkerør.
Elektriker styrer med sitt, men jeg skal trekke alt til data, lyd og bilde (inkl. hjemmekino).

Standard 16 mm brukes jo overalt, men jeg ser flere anbefaler 20 mm eller til og med 25 mm i lange strekk, spesielt der det kan bli behov for nye kabler senere.
Hvor mye påvirker rørdimensjon faktisk hvor lett det er å trekke kabler?

Er det noen klare tommelfingerregler for når man bør opp i dimensjon?
Til noen steder skal det være både 2 og 3 nettverkskabler i trekekkerøret.

Hva med kurver og antall bend – hvor mye betyr det for trekkbarheten?
Kjedelig å legge trekkerør, og når veggene er tettet med gips, så finner man ut at det er umulig å trekke.

har trekt 2xcat6 i 16mm rør... det _GÅR_, men det finnes bedre løsninger :) (20mm)

jeg ville lagt 20mm, med mindre du veit du i framtida skal trekker mer i samme rør.

lengden på strekket har lite å si om du har nok glidemiddel, det er bend som er problemet. og det kan gi problemer på selv korte strekk.

I hverdagen trekker jeg stort sett rør ferdig med enten 1 nettverkskabel eller 2 nettverkskabler fra tommel.
SVÆRT sjelden noen privatkunder skal ha mer enn 2 nettverkskabler frem til et og samme punkt.
I næringsbygg går nettverkskabler stort sett på kabelbroer eller større kanaler.

Hvis jeg skulle legge rør først, så trekke senere, tenker jeg noe slik:

16 mm trekkerør
1 stk nettverkskabler er trygt
2 stk nettverkskabler kan gå, men kan bli vanskelig/tungt hvis røret har mange bend

20 mm trekkerør
2 stk nettverkskabler går greit
3 stk nettverkskabler blir ofte vanskelig hvis røret har mange bend

25 mm trekkerør
3 stk nettverkskabler går fint i de fleste situasjoner
4 stk nettverkskabler kan gå om strekket ikke er for langt, men tungt ved bøy

Som ellers i livet: Husk glidemiddel!