Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Panda

Korporal
23 Sep 2025
7
0
Hei, jeg har et spørsmål som sikkert flere her inne har lurt på:
Hvor ofte bør man egentlig bytte filter i en luft-luft varmepumpe?

Jeg har alltid bare tatt ut filtrene og støvsugd dem et par ganger i året.
Det føles jo greit nok – man ser at støv og lo forsvinner, og filtrene ser rene ut igjen.
Men nå begynner jeg å lure: Er det egentlig nok å støvsuge, eller bør filtrene byttes ut med jevne mellomrom for å få best mulig effekt av varmepumpa?

Holder det å støvsuge standardfilteret i innedelen, eller blir de gradvis dårligere til å filtrere selv om de ser “rene” ut?
Hvor ofte anbefales det å bytte filter helt? Er det snakk om hvert år, annethvert år, eller kun hvis de blir skadet?
Enkelte varmepumper har tilleggsfilter (f.eks. luktfilter, HEPA eller antibakterielle filter). Må disse byttes oftere enn hovedfilteret?
Kan man vaske filtrene med vann og såpe i stedet for å kjøpe nye, eller risikerer man at de mister form eller funksjon?

Jeg har lest at skitne filter kan gi flere problemer:
Dårligere effekt – varmepumpa får mindre luftgjennomstrømning og må jobbe hardere.
Høyere strømforbruk fordi vifta går på høyere turtall.
Dårligere inneklima – mer støv og partikler blåses tilbake i rommet.
Slitasje på pumpa – vifta og varmeveksleren kan bli mer belastet over tid.

Derfor begynner jeg å tenke at det kanskje er dumt å kun stole på støvsugeren???
Samtidig er det jo kjekt å slippe å kjøpe nye filter hele tiden hvis det ikke er nødvendig.

Hva gjør dere andre her inne?
Bytter dere filter fast etter en viss tid, vasker dere dem i vann, eller holder dere dere til støvsuging?
Og har dere merket stor forskjell på varmepumpas ytelse når filteret er nytt kontra når det bare er rengjort?

Jeg er veldig spent på å høre erfaringene deres – kanskje er det mulig å lande på en “best practice” for hvor ofte det faktisk lønner seg å bytte filter i luft-luft varmepumper i norsk klima.

Støvsuger regelmessig, vasker en gang iblandt. Lavere effekt som det siktes til er når det er helt tett, er forbausende hva folk lar skje, er sånn som dette som er problemer du vil unngå:

Skjermbilde 2025-09-24 145221.png

Noe støv vil uansett komme seg innover i pumpen, så jeg har en sprayflaske med vann, av og til litt zalo i, som jeg sprayer godt med innover i registeret. Kan visst sette seg litt fett inne der også, så greit å få løst opp en sjelden gang. Flere runder med det når jeg først holder på.

Skal ta ut den "rullen" som er inni snart for en vask, den som sender luften rundt omkring. Bare fordi en del støv har festet seg der, men det vil være første gang på 4 år.

Ingen grunn til å bytte filter, eller kjøpe noe spesiell rens heller, fra det jeg klarer å se.

Ingen formening om lukt/hepa filter greiene, kan ikke si jeg merker noe effekt mellom den nyere og eldre pumpen når det kommer til "friskhet".

• Like
Reaksjoner: Panda
Hei,

Filtrene i innedelen samler raskt støv og andre partikler, og selv om de kan se rene ut ved første øyekast, kan effektiviteten reduseres betydelig hvis de er tette.
Regelmessig rengjøring av filtrene reduserer belastningen på viften, noe som igjen kan redusere strømforbruk og slitasje på pumpen. Grovfiltrene bør støvsuges eller børstes minst hver 4-8 uke, avhengig av bruken. Hvis produsenten tillater det, kan du også skylle dem forsiktig i lunkent vann og la dem tørke helt før du setter dem tilbake.

Når det gjelder finfiltre (som mikrofilter, kullfilter eller luktfilter), kan disse også rengjøres med jevne mellomrom, men de bør byttes ut oftere. Vanligvis anbefales det å bytte finfiltre hvert 1-3 år, avhengig av bruk og type forurensning i hjemmet. Hvis filtrene blir skadet eller ikke kan rengjøres skikkelig, bør de byttes ut tidligere.

Det er viktig å merke seg at støvsuging alene ikke er nok til å opprettholde optimal ytelse, spesielt på finfiltre. Hvis et filter er tett, vil luftstrømmen bli redusert, og varmepumpen må jobbe hardere, noe som kan føre til høyere strømforbruk og mer slitasje.

Støvsuging av filtrene er et viktig vedlikeholdstrinn, men det er også viktig å bytte filterne etter produsentens anbefalinger for å sikre at varmepumpen fungerer optimalt.

Håper dette var til hjelp!

• Like
Hei igjen — jeg sjekket litt i bruksanvisningen for Panasonic HZ35ZKE.

Manualen sier at du skal åpne frontpanelet og fjerne luftfiltrene for rengjøring.
Den påpeker også at skitne filtre kan føre til funksjonsfeil (“dirty unit may cause malfunction”) og at man bør rengjøre filteret med jevne mellomrom.

I instruksjonene nevnes at luftfilter bør vaskes/skylles ca. hvert 2. uke under normal bruk, og at ødelagte filtre bør byttes ut.

• Like
Jeg har gjort litt av hvert med mine varmepumper gjennom årene, og her er det jeg har erfart.

Støvsuging holder fint en stund, men etter hvert setter det seg fett og støv som ikke lar seg suge bort.
Da hjelper det å skylle filtrene forsiktig i lunkent vann (uten såpe) og la dem tørke helt før de settes inn igjen.

Jeg pleier å støvsuge ca. hver 1–2 måned, og skylle dem ordentlig et par ganger i året.
Etter et par år kjøper jeg nye filter — de koster som regel ikke all verdens.

Det viktigste er at filtrene får tørke helt før du setter dem på plass igjen.
Setter du dem inn fuktige, kan du få mugg og lukt.

Små rutiner, men de merkes faktisk på hvor godt varmepumpa blåser og hvor stille den går.

Støvsuger annen hver måned, altså 6x per år.
Bytter filter 1x per år, altså kjøper nytt.

Vi støvsuger filter annen hver måned.
Bytter filter så fort det oppstår fysiske skader/revner på filteret.
Har aldri vann å filteret, alltid tørt.

«Regelmessig rengjøring av filtrene reduserer belastningen på viften»

He, he, belastningen på viftene går faktisk ned jo tettere filteret er. Dog, viftemotoren kan miste kjøling og gå varm.
Ta en vanlig støvsuger og hold for innsuget. Hva skjer med turtallet på motoren? Det går opp fordi belastningen blir mindre. Om du har et passende ampermeter vil du se at strømmen går ned,, ikke opp.

Jeg skrev første innlegg i denne tråden 23 Sep 2025 og har åpnet filteret og inspisert 23. oktober og nå senest 23. november.
Den 23. september var filteret ny-støvsuget.
23. oktober var det litt støv (så jeg satt det tilbake)
24. november var det fremdeles lite støv.
Så nå er planen å støvsuge 23. desember.

Slik det ser ut nå blir det fast rutine å støvsuge filter hver 3. måned.