Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SpillOlje

Menig
19 Sep 2025
4
2
Jeg har begynt å fyre mer med ved for å redusere strømforbruket, men ble usikker på hvor stor faktisk varmegevinst jeg får ut av veden.
Noen sier bjørk gir mest varme, andre sier ovnstype og virkningsgrad er viktigere enn hvilken ved man bruker.

Stemmer det at moderne rentbrennende ovner kan hente ut nesten dobbelt så mye energi fra samme mengde ved sammenlignet med gamle ovner?
Og hvor mye betyr veden – furu vs. bjørk vs. eik – i praksis?

Kunne tenke meg å forstå hva som har mest å si: veden, trekken, ovnen eller fyringsteknikken.

Litt enkelt sagt er energien i ved rimelig konstant per kg - så tunge treslag har mer varme enn lette. Om man fyrer med våt ved må man bruke energi på å koke vann i veden før det fordamper opp i pipa, noe som gir mindre varme i stua.

Gammel vs moderne ovn har mye å si, en åpen peis har mye dårligere virkningsgrad enn en moderne ovn.

Uansett - med norgespris, varmepumpe og gammel peisovn blir regnestykket dårlig om man kjøper veden, eneste måten å få det lønnsomt er om man har gratis ved.

• Like
Reaksjoner: SpillOlje