Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TerjeH

Menig
17 Sep 2025
4
0
Hei!
Jeg prøver å forstå hvor mye jeg faktisk kan koble på en vanlig 16A kurs hjemme før det blir for mye.
Det står 16 ampere på sikringen, men gjelder dette som «kontinuerlig last», eller må man trekke fra noe?

Kan jeg trygt bruke 3 kW varmtvannsbereder + andre apparater på samme kurs, eller er det egentlig ikke lov/forsvarlig?
Ser forskjellige svar på nett, og håper noen her kan forklare hva som gjelder i praksis – både teknisk og forskriftsmessig.

Setter stor pris på svar fra dere som kan faget!

Trygt - tja, lov i nye installasjoner nei.

Faste laster på mer enn 10A skal ha egen kurs, ergo vvb skal på egen i utgangspunktet. Men regler har ikke tilbakevirkende kraft.

Problemet er jo at du overbelaster kursen og dermed kan få varmgang. Sikringen skal beskytte deg mot dette, men tåler mellom 1.2 og 2x belastningen i opp mot en times tid før den går - noe som kan medføre svidde ledninger særlig I koblingspunktene.

• Like
Reaksjoner: TerjeH
Oddbjo.

Du hevder at faste laster på mer enn 10A skal ha egen kurs ifølge nye regler.
Kan du henvise til et lovverk som krever dette?
Såvidt jeg kan finne i lovverket mitt så er det bare lader til elbil som har et spesifikt krav om egen kurs.

At det kan være fornuftig i mange tilfeller er jeg ikke uenig i men jeg greier ikke å finne det i mine bøker.

Oddbjo.

Du hevder at faste laster på mer enn 10A skal ha egen kurs ifølge nye regler.
Kan du henvise til et lovverk som krever dette?
Såvidt jeg kan finne i lovverket mitt så er det bare lader til elbil som har et spesifikt krav om egen kurs.

At det kan være fornuftig i mange tilfeller er jeg ikke uenig i men jeg greier ikke å finne det i mine bøker.

Her har jeg tydeligvis hallusinert selv, mente det var et sånt krav og fikk opp en falsk referanse til nek 400 fra chatgpt. Det har vært forslag om krav til egne kurser for faste laster, men det ble visst stemt ned.

Men, funksjonskravet dukker vel opp her. Med bereder på 3kw på en kurs som tåler maks 3.6kw gir lite rom for vanlig bruk, feks vil man få overlast ved bruk av vanlige apparater som feks støvsuger. Dermed tror jeg det i praksis vil være krav til egen kurs, evt tillatt med noe små faste laster som feks led-lys. Lovkravet er her altså FEL §16...

Kravet om fast tilkobling gjelder, men altså ikke formelt krav om egen kurs.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: elektrikern
Er ikke det krav til dette også ved fast tilkoblet vvb over en viss effekt?
Det sa min elektriker sist han var innom på en jobb.
Ikke krav om egen kurs. Krav om fast tilkobling av bereder med effekt 1500w eller mer evt skikkelig kontakt altså noe annet enn schuko. CEE kontakt kan være ok.
Dette kravet ligger i bolignormen og gjelder ikke for næring.
I et vanlig fjøs så kan jeg lovlig montere schuko-kontakt for bereder på 3000w.