Dette er et tema som ofte glir over i «jo mer jo bedre»-modus uten at vi diskuterer kost/nytte.
Jeg har tenkt litt på hvordan jeg ville lagt opp analyse for gulv mot grunn, så her er noen refleksjoner + et par tommelfinger-tall basert på erfaring og standarder.
Noen forutsetninger jeg tenker er greit å vurdere.
Betongplate på mark (direkte på grunnen) med gulvvarme — som du skriver.
I «normal bolig» situasjon (ikke ekstremt passiv-hus med 5 kWh/m²/år), men med fornuftig varmesystem (f.eks. bergvarmepumpe + gulvvarme) eller elektrisk.
Vi har et golvareal som isoleres under (ikke kryperom, ikke full kjeller).
Vi ser på isolasjon mot grunnen, dvs. varmetap nedover / ut mot mark/berg – ikke bare oppover mot rommet.
Hvor sitter varmetapet og hva betyr det for gulv-isolasjon, noen momenter:
Varmetap gjennom gulv mot grunn er vanligvis mindre enn gjennom yttervegger eller tak, men det kan være signifikant dersom isolasjonen er dårlig eller konstruksjonen ikke har utvendig isolasjon/kapillærbrytende sjikt.
Når du har gulvvarme og varmesystem-kilde som bergvarmepumpe, blir integrasjonen mellom gulvets varmekapasitet og platas termiske masse viktig — for mye isolasjon under kan i enkelte tilfeller redusere gulvets massevirkning («flaskehals» for varmeoverføring) – selv om dette er lite diskutert i mange oppsett.
I tillegg så er “avkjølingen” nedover i grunnen ofte moderat ettersom grunnen har relativt lav temperaturgradient sammenlignet med luft/ute. Derfor minker nytten av ekstremt tykk isolasjon under et visst nivå.
Kost/nytte sweet spot
Her er hva jeg ville satt som tommelfinger-verdier (med forbehold om at lokale forhold + prisnivå + energipris spiller inn):
La oss si at du har plate mot mark og skal isolere under med X cm EPS/XPS eller tilsvarende.
Jeg ville plassert “fornuftig nivå” rundt 200-250 mm under platen for boligbruk med gulvvarme + varmepumpe.
Under dette nivået (f.eks. <100 mm) lønner det seg klart å oppgradere isolasjon – relativt høy effekt på spart varmetap.
Når du går over ~300-400 mm isolasjon under platen, begynner marginalgevinsten å falle markant – altså du betaler mye mer per kWh spart, og nedbetalingstiden blir lang.
Hvis du har ekstremt høye isolasjonskrav (som passivhus eller ultra-lave energibehov), kan tykkere isolasjon være fornuftig – men da er det gjerne andre flater som gir større gevinst (vegger, tak, vinduer).
Hvorfor dette nivået? Litt teknikk
U-verdien for gulv mot grunnen synker når isolasjonstykkelsen øker, men kurven «flater ut»: dobbelt tykkelse gir ikke halv U-verdi når du allerede er godt isolert.
Dersom systemet har gulvvarme og platen har stor termisk masse, vil en viss “buffer”-effekt være viktig — dvs. du ønsker at isolasjonen under ikke er så tykk at gulvvarmen kun varmer isolasjonen og ikke får varmeoverført godt oppover til rommet.
Varmetransport nedover i grunnen er delvis «sjakt»-effekt fra platen + kantisolasjon + kapillærløse sjikt. Hvis alt er godt gjort, blir videre økning i tykkelse mindre verdt.
Prisene for mange isolasjonsprodukter (EPS, XPS, PIR) øker med tykkelse, og monteringskostnadene kan også øke (f.eks. mer utskjæring, kantdetaljer, endringer i konstruksjon). Så kroner per kWh spart blir dårligere jo tykkere du går.
Mine tanker om dette
Dersom du planlegger bolig med varmepumpe + gulvvarme: sikte mot ~200-250 mm isolasjon under platen som “standard” isolasjon for gulv mot grunn.
Pass på at kantisolasjon rundt platen er godt ivaretatt — ofte er det her mest “lekkasje”/varmetap skjult.
Gjør et enkelt regnestykke: Estimert varmetap × energipris × forventet levetid / kostnad isolasjon = nedbetalingstid. Når den blir >20 år + energipris øker lite, da er det kanskje “overkill”.
Vurder helheten: Hvis du uansett skal ha høyt isolasjonsnivå i vegg/tak (mot passivhusnivå), kan du vurdere å redusere litt under gulvet – fordi hver krone kanskje gir større effekt andre steder.
Dokumenter grunn- og kantdetaljer (kapillærbrems, drenering, underlagsplate) — isolasjon alene gjør ikke jobben hvis det er fukttrekk eller kuldebroer.
Om du har ekstremt høye mål (f.eks. ultra-lavenergi eller passivhus), vurder energiberegning (f.eks. med SIMIEN eller VIP-Energy) for å se faktisk marginal gevinst for tykkere isolasjon.
Så: ja — det lønner seg å isolere godt under gulv mot grunn, men det slutter å gi god gevinst per krone et sted – for bolig med gulvvarme/varmepumpe mener jeg at nivået ~200-250 mm er der “gullnivået” ligger. Går du til ~300-400 mm eller mer uten at resten av konstruksjonen også er drastisk oppgradert, blir du i “overkill-territoriet”.