Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Hammer

Menig
7 Nov 2025
3
0
Byggestøm - Hvilken kapasitet trengs på en byggeplass for en enebolig?
230V 32A eller 64A eller 128A?
Hva er normalt å kreve av en stakkars fattig byggherre uten egen oljebrønn eller oljefond?

Entreprenør og Tømrermester ber meg skaffe 128A eller minimum 64A til byggeplassen.
RInger Laje, men de mener normal er 32A og noen ganger 64A.
Jeg betaler jo for både størrelse på sikring, strømforbruk og kaks effektuttak, så dette har jo en betydning for meg.

Forstår godt at disse gutta som skal bygge vil ha plenty med strøm, men hvor bør jeg sette grensen?
Hva er normalt? Hvis det er noe som kan kalles normalt.

Hva som er normalt skal ikke jeg ha sagt så mye om, men jeg har fått beskjed om å skaffe 230V 64A til byggeplass.
Maksimalt 10 meter fra grunnmur.

Vi benyttet 32A (230V) når vi bygget nytt hus.
Holdt i massevis.
På det meste stod det på 3 stk 3Kw varmeovner inne i huset en hel natt.
Da var det -24 utenfor og de hadde behov for å ha på varme i forbindelse med tørking av membram, påstøp og noe sparkel.
Nå de kom om morgenen fra de 36 varme inne i huset og alle forstod at 3x3kw var overkill.

Det er varme som trekker masse juice. Alt annet er jo mer kortsiktig last.

Med mindre de skal lade noe batterigraver eller såt da?

Vi hadde 3*32 TN => 22 kW til fjellhytte.
Huset har 3*63 IT som alle rundt her har.
En bør i dag alltid oppgi antall linjeledere og nettsystem.
3*63 IT => 25kW
3*63 TN = > 43 kW

32A holdt for oss også, men om de planlegger å kjøre på med 10+ mann og litt varme i tillegg så er det neppe noe problem å få sikringen til å gå heller.

• Like
Reaksjoner: Hammer og SaintMartin
Laje leverte 64A byggeplasstrøm her hos oss.
Krav fra utbygger.

Ble ikke mye klokere av nettsiden.
Tror de like greit setter opp 63 som 32.
Det er muligheten til å ta ut mer effekt som koster deg, i nettleie.
Tror provstrømmen koster ca like mye, altså for tilknytningen og leie av skapet.

Spør utbyggeren din om 230V 32A vil holde for dem da vel?

laje.jpg

Går ut ifra at han har 230V og da TN-system.

I Norge tror jeg alt av nytt TN er 400V. Gammelt TN på 230V finnes knapt. Da er du også nær TT som det også er lite av. I eksisterende områder fra før 1995 er det nesten utelukkende 3*230V IT. I nybyggerområder med nytt fordelingsanlegg og trafo er det nær utelukkende 230/400V TN. Enkelte nyere fordelingstrafoer kan være 3-viklingstrafoer. Slike kan levere både 230V IT og 400V TN.
Det er en blodfersk norm NEK 350 tror jeg, som beskriver ombygging av eldre anlegg fra IT til TN, så bransjen er på glid til en ombygging. Har dog vært grublet over i mange ti-år.

• Like
Reaksjoner: Hammer