Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Saftblanderen

Sersjant
8 Mai 2025
14
9
Jeg har et bergvarmeanlegg hjemme, og jeg har begynt å tenke på hvor lenge komponentene faktisk varer.
Spesielt lurer jeg på sirkulasjonspumpen, som går kontinuerlig i mange år.
  • Hvor ofte bør man normalt regne med å måtte bytte sirkulasjonspumpen i et typisk bergvarmeanlegg?
  • Er det noen vanlige tegn eller symptomer som tyder på at pumpen begynner å bli slitt eller er i ferd med å ryke, som f.eks. lyd, vibrasjon, redusert sirkulasjon eller høy strømbruk?
  • Finnes det ting man kan gjøre for å forlenge levetiden, som vedlikehold, smøring eller justering av innstillinger?
  • Og til slutt: er det realistisk å bytte pumpen selv, eller bør man alltid bruke fagperson?
Jeg ønsker å høre erfaringer fra de som har hatt anlegg over mange år – både med pumpesvikt og hvordan dere oppdaget det før det ble kritisk.

• Like
Reaksjoner: BobMarley
Har en vanlig el-kjele. Her holdt sirk-pumpa i 40 år. Den dyre delen i en bergpumpe er kompressor/varepumedelen. I mindre grad en enkel sirkulasjonspumpe.

• Like
Reaksjoner: BobMarley
Hah! Snakker om sola så skinner den @KjellG og @elektrikern !
Da røk sirkulasjonspumpen for gulvvarmen og det er nå montert ny.
Det var litt jobb å finne ut når den var montert, men den var stemplet produsert i 2006 og montert/satt i drift i 2008.
Så da holdt den altså i 19/20 år.

Byttejobben og ny pumpe fra Grundfos (Alpha) kostet 5800,- fiks ferdig.
Nå satser jeg på 20 nye år.