Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Bugatti

Menig
22 Sep 2025
4
5
Hei!
Jeg holder på å optimalisere vannbåren varme med varmepumpe, og har lest at lav turtemperatur gir mye bedre virkningsgrad (COP).
Men hvor går grensen i praksis før huset blir tregt å varme opp eller rett og slett for kaldt?

Noen sier de kjører 30–32 °C turtemperatur midt på vinteren og fortsatt har god komfort.
Andre mener man bør opp mot 40–45 °C for at gulvet skal “føles varmt”.
Hvor lav turtemperatur er realistisk å kjøre i et normalt isolert hus (TEK10/TEK17)?

Er det stor forskjell på fliser vs. parkett/laminat når det gjelder komfort og varmeoverføring?
Hva skjer med responstiden i rommet når man senker temperaturen? Blir systemet tregt?

Hvordan vet jeg om det er gulvet eller varmepumpen som er flaskhalsen?
Må man justere varmekurven manuelt, eller finnes det en “smart” måte å finne riktig nivå på?

Hadde vært veldig nyttig å høre fra dere som har finjustert varmesystemet deres – hva fungerer i praksis, ikke bare i teorien!

Hei!
Når du har vannbåren gulvvarme med varmepumpe, så er “turtemperaturen” et balansepunkt mellom effektiv drift og god komfort.

Mange anbefaler at turtemperaturen ligger i området 30–45 grader for gulvvarme.
For godt isolerte boliger og lavtempererte systemer kan du klare deg med rundt 35 grader tur og fortsatt ha god komfort.

Dersom boligen har høy varmeeffektbehov (for eksempel dårlig isolert eller veldig kaldt ute), kan turtemperaturen måtte oppover for å ivareta komfort.

Du kan jo sette turtemperaturen til 30 grader som startpunkt, se hvordan temperaturen i rommene reagerer og juster opp 1-2°C hvis du merker at gulvet eller rommet blir “kaldt” eller varmetapet er høyt. Du finner raskt det nivået som passer deg og din bolig.

Selv har jeg funnet ut at 32 grader fungerer fint om sommeren og om vinteren må jeg opp på 40 grader.

Håper det hjelper!

• Like
Reaksjoner: Bugatti