Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

GlaLaxen

Korporal
29 Jul 2025
5
0
Jeg planlegger et bygg med saltak, men ønsker å holde takvinkelen så lav som mulig av estetiske og høyderelaterte hensyn. Samtidig vil jeg unngå at det blir klassifisert som «flatt tak», da det medfører andre tekniske krav til tekking, membraner, snølast og avvanning.

Ved hvilken takvinkel slutter et saltak å være et “skråtak” og begynner å bli behandlet som et "flatt tak" etter byggesaksbehandling og forsikringsmessige definisjoner?

Er grensen satt ved x-antall grader – eller finnes det forskjellige grenser avhengig av type tekking og bygningstype?
Hvordan påvirker dette valg av taktekke (takstein, stålplate, membran osv.) og krav til lufting og isolasjon?

Er det noen som har erfaring med saltak med lav vinkel og vet hva som gjelder i praksis – både teknisk og i byggesøknad?

Grunnen til at jeg spør er at vi vurdere å bygge på en tomt hvor følgende står i reguleringsplanen:

Tomtene kan ha inntil tre bygg, dvs. et fritidshus, et anneks og et uthus/garasje Utnyttingsgraden er maksimalt 236 m2 BYA. Innenfor dette arealet kan summen av fritidshus og anneks være på inntil 150 m2. Annekset kan ikke være større enn 50 m2. Uthus/garasje kan være på inntil 50 m2. Det er krav om to parkeringsplasser á 18 m2 pr. fritidsbolig som er regnet med i utnyttingsgraden for tomta.Fritidshus kan ha flatt tak, pulttak eller saltak. Maksimal gesimshøyde ved flatt tak er 4 meter og ved pulttak 6 meter. Maksimal mønehøyde for saltak er 6 meter.

Ved å bygge med saltak, men med tilnærmet flatt tak, vil vi kunne klare å få inn 2 hele etasjer.
Altså Saltak med mønehøyde 6 meter, men akkurat nok vinkel på taket til at det blir regnet som et saltak, og ikke et flatt tak.

Det kommer jo litt an på hva du har lyst til å tekke taket med da - ulike materialer har ulike krav til minimum takvinkel. Feks trenger takstein ca 15 grader og platetak ca 10 grader, ergo verdt å sjekke med produsent?

• Like
Reaksjoner: GlaLaxen
Støtter oddbjoh. Jeg har ikke sett noen beskrivelser av at saltak noen gang blir betraktet som et flatt tak dersom vinkelen blir for liten, men det er valg av taktekking som setter begrensningen. Med den beskrivelsen over hadde jeg kanskje vurdert et pulttak med største høyde på seks meter og en ganske lav takvinkel. Sintef anbefaler 10 grader med båndtekking på tak, men det har vært ganske vanlig å bygge lavere vinkler enn dette på pulttak med båndtekking tidligere. Båndtekking er stålplater som går i hele takets fallretning og som falses sammen slik at det er 100% vanntett. Sintef anbefaler minst 22 grader på betongstein/tegl osv, men leggeanvisningen for min teglstein beskriver minst 18 grader.

• Like
Reaksjoner: GlaLaxen