Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SteinS

Menig
2 Nov 2025
2
1
Vi holder på å planlegge et nytt hus, og har kommet til punktet der undertaket skal bestemmes.
Det virker som det finnes nesten like mange meninger som produkter: rupanel, takpapp, diffusjonsåpent, kombinert undertak, asfaltbasert, plater, duker, vindsperre med drenering osv.

Huset får saltak med moderat vinkel (ca. 25-28grader), og jeg ønsker et opplegg som gir trygg tetthet og lang levetid – uten unødvendig kompliserte detaljer.
Noen sier duk er best for lufting og enkel montasje, mens andre sverger til faste plater for stabilitet og trygghet mot snøinndrev.

Hva har dere valgt på deres nybygg, og hva fungerer best over tid?

Dette er hva jeg har spurt, gravet og søkt meg frem til så langt:

Diffusjonsåpent undertak (duk)
Dette er den moderne favoritten, spesielt i isolerte takkonstruksjoner.
En diffusjonsåpen duk fungerer som en pustende regnjakke: den slipper fukt ut innenfra, men hindrer vann i å trenge inn utenfra.
Duken legges rett på sperrene, og lektene går utenpå.

Fordeler:
– Lett å håndtere, rask montering.
– Slipper ut byggfukt og reduserer risiko for kondens.
– Gir mulighet for høy isolasjon uten luftespalte under undertaket.

Ulemper:
– Krever nøyaktig montering og god tetting rundt gjennomføringer.
– Ikke like robust som plater ved sterk vind under bygging.

Typiske produkter: Isola Pro Super, Dørken Delta Maxx, Tyvek Solid, Monarperm m.fl.

Plateundertak (f.eks. sutaksplater, Hunton Undertak)
Dette er en stiv og selvbærende løsning, der undertaket fungerer som både avstivning og vindsperre.
Platene legges direkte på sperrene og teipes eller klemmes i skjøter.

Fordeler:
– Robust mot snøinndrev og slagregn.
– Stabilt å gå på under bygging.
– Gir et tørt og trygt underlag for isolasjonsarbeid.

Ulemper:
– Tyngre og mer tidkrevende å legge.
– Krever god tetting i skjøter og ekstra oppmerksomhet ved gjennomføringer.
– Dyrere enn duk-løsning.

Hunton Undertak og Sutak (asfaltimpregnerte plater) er typiske varianter.

Rupanel og takpapp
Dette er den klassiske løsningen som har vært brukt i generasjoner.
Rupanel (tømmerpanel) legges tett på sperrene, og takpapp (asfaltbasert undertak) legges over før lekter og taktekking.

Fordeler:
– Meget robust og tåler røff bygging og vær.
– Trygg løsning ved kalde loft eller uisolerte tak.
– Lett å reparere lokalt.

Ulemper:
– Ikke diffusjonsåpent – krever luftespalte mot isolasjon.
– Tyngre og mer arbeid.
– Ikke egnet for tette, isolerte tak uten god lufting.

• Like
Reaksjoner: JukeBox
Undertak er et kritisk punkt for å sikre lang levetid og trygg konstruksjon i taket.
Når jeg ser på de ulike alternativene, lander jeg på at rupanel + takpapp er et svært solid valg for et saltak med moderat vinkel (ca 25-28° som du skriver).

Rupanel + takpapp som undertak har mange fordeler som ikke bør undervurderes!
Et solid undertak og et tett taktekke over vil med sikkerhet fungerer som et beskyttende skjold over huset ditt i mange år.

Robust bærende konstruksjon
Rupanel (tremateriale med not og fjær etc.) gir en «hard» taktro som bærer undertaket og gir et godt underlag før tekking.
Det betyr at du får et stabilt dekke som gjør montasje av taksteinen enklere, og du kan gå på taket tryggere under bygging.

God motstand mot vær, vindtrekk og byggeperiode
Takpapp over rupanel gir et tett sjikt som fungerer som sekundær tetning dersom takstein skulle lekke eller det blåser under leggingen.
Dette gir trygghet under hele byggeperioden – også før taksteinen er lagt.

Lang tradisjon og dokumentert metode
Løsningen er «gammelt knep», og det finnes mange eksempler på at den fungerer godt over år. Den klassiske varianten nevnes direkte i tråden du lenket: «Rupanel og takpapp … Meget robust og tåler røff bygging og vær.»

Enkelt å reparere og etterse ved behov
Hvis det skulle oppstå skade eller lekkasje, så er det enklere å lokalisere og utbedre – fordi du har en klar konstruksjon: bordtak (rupanel) + papp + tekking. Man slipper å åpne komplekse membransettsystemer eller diffusjonsåpne duker som kan ha flere lag og kompliserte detaljer.

Fleksibel under takstein- løsning med lufting og avrenning
Med rupanel som fast undertak får du et godt underlag også for f.eks. avrenning, sikring mot snøinndrev etc.
For en takhældning rundt 25-28°, som du nevner, gir denne løsningen trygg margin – særlig dersom du sørger for tilstrekkelig lufting og få kritiske detaljer.

OBS!
Fordi takpapp er relativt diffusjonstett, må du sørge for god lufting under tekningen (og over isolasjonen dersom det er isolert takkonstruksjon) slik at eventuell fukt som samler seg ikke blir innestengt og gir råte.
Underlagsmaterialet (rupanelen) må være tørt før pappen legges, ellers risikerer du fuktproblemer.

Arbeidsmessig tar løsningen kanskje litt mer tid og krever nøyaktighet med skjøter og lekting, men investeringen vil trolig være verdt det.

• Like
Reaksjoner: JukeBox
Vi holder på å planlegge et nytt hus, og har kommet til punktet der undertaket skal bestemmes.
...

Vi funderer litt på det samme, altså undertak under takstein.
Entreprenør insisterer på å bruke forenklet undertak (duk på takstoler) og mener det er en fullgod løsning.
Selv har jeg en forkjærlighet for 18mm rupanel og takbelegg.

Jeg hadde bestemt meg for at den løsningen jeg har i dag (voksede sutaksplater) skulle erstattes av rupanel+takpapp.
Nå føler jeg at byggmester presser meg ned på en enda dårligere løsning enn den jeg har i dag.

Problemet er at rupanel og takpapp fordyrer taket med 100.000,- i forhold til forenklet undertak med duk.

Er det verdt 100.000,- ?

Enkelte rapporterer vndstøy/blaffring ved bruk av duk.
Stemmer i det @KjellG skriver her.
Har duk på hytta og når det blåser friskt er det litt blafring i duken. Ikke mye, men nok til å irritere meg.

Har sutaksplater med voks på en side på boligen, og det har fungert topp i 16 år.

Vurderer også rupanel+takpapp på nyhuset, men det fordyrer (slik @Matrosen også skriver) taket ganske voldsomt.

Sier seg vel selv at en duk som rulles ut i løpet av 2 timer er kostnadsmessig overlegen et undertak i rupanel som tar 4 dager å legge + takpapp som tar en ekstra dag. Like selvfølgelig er det at løsningen som tar 5 dager er teknisk overlegen.

Spørsmålet er del om det er verdig tiden og pengene.

Min filosofi er at en bør investere ekstra i konstruksjon som en ikke vil gjøre om igjen før på mange tiår.
Dette inkluderer drenering, tak, yttervegger/vinduer/dører, osv.
Jeg hadde enkelt investert i den ekstra uken med jobb og materialer for å få en overlegen konstruksjon som en "aldri" vil gjøre noe med igjen, enn bare gå for raskest og billigst.

• Like
Reaksjoner: COP
Det er lite som slår et undertak i 18mm rupanel og takpapp.

Tips: Men, hva med å erstatte rupanel med:
Bauhaus: KONSTRUKSJONSFINER MOELVEN GRAN 18X2400X1200MM
Kryssfiner 240x120 legger du på brøkdelen av tiden og det er minst like solid.
Not/FJær er på plass og med litt lim i sprekken så sitter dette som støpt.
Du får også denne i 18mm og 21mm og den finnes en vannfast utgave som kan ligge ubeskyttet på taket i 6mnd før du legger papp.

Kryssfineren koster ca. 300/m2
Rupanel koster ca 200/m2
Men, kryssfineren går i rekordfart, så da sparer du masse timer med arbeidskraft.