Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Trygve

Sersjant
18 Feb 2025
21
3
Hei,
Tindenes korteste innlegg her på forumet følger:
Hvilken type kabel eller kabler kan legges rett i jorden uten varerør?
Jeg plukker opp at det har kommet noen nye typer kabler som kan graves rett ned uten å legges i rør. Stemmer det?

TFXP, PFXP og sikkert fler til

DL kabler har vært vanlig i mange år :)
PFXP kan være tillatt å legge i bakken uten dør men her må en sjekke datablad.
Normalt er tynne ikke godkjent for å ligge i bakken uten rør, kun tykke.
Ikke bruk PFXP i bakken uansett, de trekker vann.
TFXP eller MR FLEX er godkjent men hvis denne skal ligge i bakken så må en være nøye med kabelgrøfta. Kabelen er ikke glad i stein.

Bruk PFSP kabel i bakken. Solid kabel som tålet mye.

Egentlig bøe all kabel i bakken ligge i rør synes jeg.
Litt ekstra beskyttelse og ofte mulig å bytte uten å grave opp på mytt.

• Like
Reaksjoner: KristianM
Har gjort det til en leveregel at jeg aldri legger en kabel rett i jord.
Alltid trekkerør eller varerør.

Kabel kan da byttes ut.
Kabel ligger beskyttet.
Varerør koster ikke en formue.

I private prosjekter går jeg alltid opp en størrelse på varerøret og sammen med aktuell kabel trekker jeg gjerne en tynn nylonsnor som jeg teiper i hver ende. Ligger klar i tilfelle jeg får behov for å trekke noe mer senere.
Enda bedre: Ofte legger jeg et ekstra trekkerør, kun for å slippe grave samme grøfta 2x.

• Like
Reaksjoner: dimlingen
Gjør ikke elarbeider selv (lenger), men har fått flere kabler nedgravd i både nåværende og forrige hus. Det ble alltid benyttet kabel som er godkjent for å ligge direkte i bakken så klart, men de alle ble allikevel lagt i rør. De første gangene i slikt vanlig rødt kabelrør. Men erfaring er at disse rørene tåler lite og blir veldig sprø etter få år. Sist gang kom elektriker med mye mer solide rør, som ligner på PEM-rør for vann men de er ment for legging av kabel. Dette er rør som fint tåler at man kjører en spade ned i dem ved et uhell, uten at strømkabelen blir skadet. Og ikke minst har jeg tiltro til at rørene faktisk er varige i mange år. Jeg tenker det er en billig forsikring å legge skikkelig rør når man legger ned kabel.

vi bruker mye DV rør på jobb. og har ikke samme erfaring at de blir sprø etter får år. den delen som syner i sola ja, men det som ligger under bakken holder seg godt synlig rør over bakken skal uansett beskyttes

• Like
De første gangene i slikt vanlig rødt kabelrør. Men erfaring er at disse rørene tåler lite og blir veldig sprø etter få år.
Yes, de røde korrugerte DV rørene sones jeg blir for svake i grøft.
I hvertfall hvis man ikke er forsiktig ved tilbakefylling.
Et par stein på feil plass, så er de rørene klemt flate.

F.eks. ved litt lange trekk fra bolighus ut til renseanlegg, typisk 50-75 meter, så liker jeg å legge standard 32mm PE80 SDR11 også kjent som standard vannledning. Den tåler "alt". Definitivt overkill, men 32mm brukes mye på byggeplass, så den dimmen kjøper jeg av Haiex på kveiler av 300 meter. Det eneste negativer er vel at det er litt kostbart og elektroinstallatør er ikke glad i å få de rørene inn i hus, så de kappes rett over betongplate og videre legger elektriker sitt trekkerør som tilfredsstille brannklasse ditt og datt. Det løser seg alltid. Et standard vannrør er veldig greit å ha i jorden den dagen kabelen skal trekkes på ny
:)

• Like
en må jo selvsagt legge de ihht fabrikkens anvisninger. om en bare fyller på med stedlige masser så ødelegger jo det det meste av rør uansett hva de er laget av, med mindre stedlige masser er ren sand :)

Du er jo så ordentlig du, vet du, @lekteren :p
Nå jeg har lagt rør i en grøft, kommer tilbake dagen etter, så har maskinfører fylt igjen med røtter, store stein og beltet frem og tilbake flere ganger.

når man driver profesjonelt så må man følge kravene til oppdragsgiver for å få en varig installasjon.

hva jeg gjør privat er noe annet :)