Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

BirgerH

Korporal
5 Sep 2025
9
2
Vi har et hus fra tidlig 90-tall med 20 cm isolasjon i ytterveggene.
Ca. 180 kvadratmeter og klassisk 1,5 etasjes hus

Hvilken luft-luft varmepumpe bør vi velge?
...og hvor i huset bør vi plassere innedelen?

Huset ser slik ut:

hus boligpartner.jpg

Plantegning slik:

hus boligpartner 1.jpg hus boligpartner 12.jpg

Budsjett må du nesten si noe om :)

Noen sverger også til gulvmodeller hvis man har det gulvkaldt, slik at denne detaljen også kan styre mye.

Unngå plassering like hvor dere oppholder dere, selv på laveste hastighet på de roligste pumpene er det lyder å oppleve, for ikke å nevne hvor varmt det vil være akkurat ved pumpen. Det er heller ikke ønskelig å sitte midt i strømmen fra pumpen (dette justerer man heldigvis enkelt via spjeldet på pumpen for å vinkle luftretningen).

Veggen ut til terrassen, like ved kjøkkenet, kan være godt punkt ser jeg. Hvis dere går for gulvmodell kan veggen mellom sittesonene (til høyre) være aktuelt hvis dere vil ha den nærmere hvor dere oppholder dere.

• Like
Reaksjoner: BirgerH
Budsjett må du nesten si noe om

Jeg tenker max 40.000 ved installasjon av 1 stk. luft-luft varmepumpe.
Eller max 60.000 ved installering av 2 stk. luft-luft varmepumper.

Jeg er opptatt at å kjøpe kvalitet som holder, og jeg ønsker at det skal fungere tilnærmet optimalt i hverdagen, altså at varmen oppleves jevnt fordelt i hele huset. Mest mulig comfort. God økonomi regner jeg med kommer over tid, gjennom investering i riktig og moderne teknologi?

Du får toppmodeller med installasjon med det budsjettet, de mest energieffektive som finnes per d.d.

Er du kresen på utseendet, og effektivitet, har Toshiba både den mest energieffektive pumpen, og lekreste:

Har hørt at det er en del avriming på toshiba, men uklart om det gjelder nyeste modeller.

Daikin er vel også ca like energieffektive, og kan virke som de er bedre på avriming, så kanskje du bør se an deres topmodell?

Synergi virker som toppmodellen deres, men øvrige modeller virker også svært gode.

Mitsubishis nyeste modeller er også konkurransedyktige ser jeg:

Hvis du går for en god installatør, kan de som regel anbefale deg hva som er best for deg, akkurat i ditt hus/i din landsdel. Jeg har brukt Enkon, og er storfornøyd med dem.

Redigert: Glemte å si at jeg antok at du ville gå for 1 modell som du setter nede i stuen. Hvis dere på sommeren sliter med varme både i stuen og på loftet, og på vinteren vil ha det ekstra varmt på loftet, bør man vurdere å heller gå for 2 stk mellommodeller (til totalt rundt 40k med installasjon) som dere plasserer i stue og loft.

Eventuelt gå for toppmodell nede, og se det an hvordan loftet oppleves etter det. Jeg får mye varmeeffekt oppe på loftet av å ha pumper i 1. og 2.etasje, siden varme stiger, men sliter med at loftet er glovarmt på sommeren så klart.

Sist redigert: