Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MarianneM

Menig
2 Nov 2025
1
0
Jeg skal søke om et tilbygg på huset og har fått beskjed fra kommunens saksbehandler at jeg må sende nabovarsel. Problemet er at jeg ikke helt skjønner hvordan dette funker. Hva skal et nabovarsel inneholde, hvordan sender man det, og finnes det et bestemt skjema? På nettet? Kan man gjøre dette selv som privatperson? Er det bare å stikke et brev i postkassa til naboene, eller er det mer formelt enn det? Og må de faktisk godkjenne, eller er det mest info til dem?

Mye enklere via altinn enn på den tradisjonelle måten med rekommandert brev eller personlig oppmøte - du må nemlig dokumentere at naboene har mottatt varselet.

Det kan imidlertid være lurt å ta seg en personlig runde i nabolaget også, særlig om du har behov for dispensasjoner som krever velvilje fra naboene.

• Like
Reaksjoner: MekkeMann
Den siden hos Altinn viser jo bare videre til to private aktører @oddbjoh .
Tidligere var det gratis å få ut en liste med oversikt over naboer som må nabovarsels.
Nå må man kjøpe denne listen fra Infoland eller Ambita for en neve penger.

Er det rart det blir dyrt å bygge i Norge? Er det rart det ikke bygges boliger i stort monn lenger?
Nei.

En jeg kjenner har nå brukt 150.000 på byggesøknad, overvannsrapporter, rapporter ifm, sikker byggegrunn, dokumentasjon av snøskred, sørpeskred, steinsprang +++ alt kun for å bygge et hus til seg og sin familie.
Galskap! Men, det er jo slik vi ønsker det her i dette landet. Mer byråkrati og økte kostnader.

Listen er nok forsatt gratis, men de to private aktørene lar deg sende nabovarsel digitalt via altinn heller enn rekommandert I posten eller med personlig oppmøte.