Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Saftblanderen

Sersjant
8 Mai 2025
14
9
Jeg vurderer oppvarming for en mindre bolig, og jeg lurer på hva som gir mest varme for pengene.
På den ene siden har man panelovner med smartstyring som kan regulere temperaturen i hvert rom, og på den andre siden små, rimelige luft–luft varmepumper som kan gi både varme og kjøling.

Hva er mest lønnsomt på sikt, når man tar hensyn til både investeringskostnad, strømforbruk og vedlikehold?
Hvilke faktorer bør man vurdere før man bestemmer seg, som husets isolasjon, romstørrelser, eksisterende elektriske systemer og komfortbehov?

Er det situasjoner hvor panelovner med smartstyring faktisk gir bedre totaløkonomi enn varmepumpe, eller omvendt?
Har noen erfaring med kombinasjon av begge – altså varmepumpe i hovedrom og panelovner i mindre rom – og hvordan har det fungert økonomisk og praktisk?

Jeg vil gjerne høre konkrete erfaringer og tips fra de som har erfaringer med ulike løsninger i mindre boliger, både med tanke på kostnad og praktisk bruk.

En liten varmepumpe gir best økonomi på sikt, men det avhenger av både strømpris, boligtype og bruksmønster.

En moderne varmepumpe har en COP på 3–4, noe som betyr at den gir tre til fire ganger mer varme enn den strømmen den bruker. I praksis kan du altså kutte strømforbruket til oppvarming med 50–70 % sammenlignet med panelovner. Selv en rimelig “minipumpe” til 12–15 000 kr kan ha spart seg inn på 3–5 år hvis du bruker den jevnlig.

Smartstyrte panelovner kan også gi besparelser, særlig hvis du senker temperaturen om natten eller når du er borte. Men i et vanlig hus er besparelsen ofte 10–15 % av oppvarmingskostnaden, så det tar lengre tid før investeringen i styringssystemet har betalt seg.

I en liten leilighet kan det være enklere og billigere å styre panelovnene. I en enebolig blir gevinsten av varmepumpe større.
Varmepumpe fungerer best i åpne løsninger hvor luften kan sirkulere.
Varmepumpe kan også kjøle om sommeren – en bonus mange setter pris på.
Panelovner krever lite vedlikehold. Varmepumpe må renses og ha service hvert par år.