Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Peugeot

Sersjant
16 Feb 2025
10
2
Hei folkens!

Fikk nettopp et nyhetsbrev fra Bauhaus med 20% rabatt på alt fra Grønn Bosch.

Jeg har alltid vært vant til Blå Bosch på jobb og i verksted – altså de proffe modellene.
Men nå slo det meg: Hva i all verden er “Grønn Bosch”?

Er det bare hobbyverktøy? Er kvaliteten dårligere?
Samme motorer? Samme batterisystem?
Eller har de ulike bruksområder som faktisk gir mening?

Hvis noen her har erfaringer med Bosch grønn – enten positive eller negative – del gjerne.
Hva tåler de? Hva skiller dem i praksis fra de blå modellene?

Tenker dette kan være nyttig info for mange som vurderer verktøy i budsjettklassen, spesielt nå som det er 20% rabatt.

Bosch tilbud bauhaus.jpg

• Like
Reaksjoner: Solar
plastkvalitet er iallefall forskjellig :)

tipper at innmat ofte er lik mtp motorer/styresystemer og batterier (kan ikke verifisere dette, men det skulle ikke forundre meg)

har noe blå bosch selv, og synes kvaliteten er god. eneste grønne jeg har i bosch er en krysslaser. den funker den også. og bruker den ofte MER enn den blåbosch laseren jeg også har (3d laser)

• Like
Grønn Bosch (Home & Garden / DIY) er laget for hobbybruk hjemme. Mindre robuste girkasser, enklere motorer (ofte børstemotor), lavere moment, mindre krav til levetid og kontinuerlig belastning. Brukbare til småprosjekter i huset – montere møbler, litt småsnekring, en hylle eller to, hagearbeid osv. Helt fint verktøy så lenge du ikke presser det hardt eller lenge. Helt ubrukelig til profesjonell bruk, altså ikke noe å satse på til tung yrkesbruk-

Blå Bosch (Professional) er bygd for byggeplass, garasje, verksted og tung bruk. Kraftigere motorer (som regel børsteløs), bedre batterier, kraftigere girkasser, mer robust chassis og høyere sikkerhetskrav (kickback-kontroll, bedre vibrasjonsdemping osv.). Dette er verktøy som tåler å brukes hele dagen, på krevende materialer, uten at de dauer etter 2 år.

Når du begynner å bore i betong, kjøre lange skruer, kappe mye treverk, eller rett og slett bruker verktøyet mye — merker du godt hvor stor forskjellen er. Grønn Bosch fungerer, men blå Bosch holder tempoet og presisjonen mye lenger.

Merk: Batteriene er ikke kompatible mellom seriene, så velger du én plattform er det lurt å holde seg til den.

• Like
Jeg oppgraderte nylig fra en grønn Bosch (2 batterier, lader og koffert med en del bits og bor som jeg betalte 1500,- for for 12-13 år siden) til en blå Bosch der bare kroppen kostet nesten det dobbelte (trengte jeg det? Nei, hadde jeg lyst på det, ja!).

Den grønne har servet meg bra. Den har skrudd sammen to terrasser og noen tusen gipsskruer og vært brukt til alt fra stort til smått ila disse årene.

Utfordringene jeg har støtt på har vært få, men naturlige:
- Ikke nok moment til større bor.
- Batteriene holder ikke spesielt lenge (men lader til gjengjeld fort (dette vil jo avhenge av Ah).
- Litt "billigfølelse" (men til gjengjeld ganske lav vekt). Ligger til tross for dette ikke spesielt godt i hånda. Den blå Boschen er mye bedre balansert.

Jeg tenkte å kvitte meg med den grønne da jeg fikk den nye i hus, men etter å ha laget et varmepumpehus merket jeg hvor utrolig behagelig det var å ha en drill med bits og en bor så man slipper å bytte frem og tilbake hele tiden.

• Like
Reaksjoner: 4Fun